Správy | Aktuality | Témy

NDS plánuje do konca roka vyhlásiť ešte štyri súťaže na výstavbu ciest

Do konca tohto roka plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásiť ešte štyri súťaže na výstavbu úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

V druhom štvrťroku tohto roka by sa mala spustiť súťaž na úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna.
 
„Následne v treťom a štvrtom štvrťroku to bude skapacitnenie diaľnice D1 Bratislava – Triblavina, zároveň úsek rýchlostnej cesty R2 Košické Oľšany – Košice, Šaca a taktiež úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou so známym tunelom Soroška,“ avizoval investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2018 v Bratislave. Plánované súťaže majú podľa jeho slov predpokladané stavebné náklady vo výške 920 miliónov eur. 
 
Dudáš však zároveň pripomenul, že aktuálne už prebiehajú tri súťaže na výstavbu úsekov ciest. Ide o tender na rýchlostnú cestu R3 Tvrdošín – Nižná, tiež súťaž na prvú etapu severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 a súťaží sa aj úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa. Prebiehajúce tendre majú predpokladané náklady približne 400 miliónov eur. 
 
„Celkovo za týchto všetkých sedem projektov je predpokladaná hodnota zákazky takmer 1,4 miliardy eur,“ vyčíslil Dudáš. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) doplnil, že rezort robí všetko pre to, aby boli súťaže vypísané. 
 
„Samozrejme, na druhej strane treba povedať, každá súťaž, každá diaľnica má svoje procesy,“ konštatoval minister. Chcel by však, aby sa diaľničné projekty priebežne pripravovali, a teda, aby minister čo príde po ňom len „otvoril šuplík“ a vytiahol z neho pripravené projekty. 
 
NDS tak podľa Dudáša od začiatku roka vyhlásila desať súťaží na dokumentácie k jednotlivým úsekom diaľnic a rýchlostných ciest a do konca tohto roka plánuje vyhlásiť ešte 15 ďalších. Podľa diaľničiarov sú tieto úseky rovnomerne rozmiestnené po Slovensku a vychádza sa pri nich z programového vyhlásenia vlády. 
 
Čo sa týka financovania diaľničných projektov, ako jednu z možností vníma minister Érsek aj PPP projekty, teda projekty verejno-súkromného partnerstva. Diskutuje sa však podľa neho aj o možnom presune eurofondov z iných rezortov, ktoré financie nedokážu vyčerpať, na dopravné projekty. 
 
„Bol by som veľmi rád, keby sa to dalo zrealizovať,“ opísal minister. Rezort má podľa neho kapacitu v Slovenskej správe ciest, v železničných podnikoch alebo v NDS, aby tieto peniaze vyčerpal. Takúto možnosť je však potrebné prerokovať s Európskou komisiou. 

Prečítajte si aj

Back to top button