Správy | Aktuality | Témy

Na toto si pred zimou na aute posvieťte

Vymeniť pneumatiky nestačí.

Čo skontrolovať, aby ste si v zime nepoškodili aj motor vozidla?
 
Vodiči sa už postupne začínajú objednávať do pneuservisov, aby malo auto náležité zimné „obutie“. Čo však majú spĺňať pneumatiky, stačia aj celoročné a čo všetko skontrolovať na vozidle, kým sa s ním na zimné cesty pustíte? „Ideálne zimné pneumatiky by nemali mať viac ako tri roky od prvého obutia na vozidle. Hoci podľa zákona nesmú mať zimné pneumatiky menej ako 3 milimetrový dezén, odporúča sa ich meniť už keď klesne na 5 milimetrov. Na aute však pred zimou skontrolujte viac, ako len funkčnosť pneumatík,“ upozorňuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel Würth Slovensko.
 
Zimné alebo celoročné?
 
Na rozdiel od niektorých krajín EÚ slovenská legislatíva nevymedzuje časovo, kedy je potrebné vozidlo prezuť. Povinnosťou mať zimné pneumatiky je pri súvislej vrstve snehu či ľadu na vozovke. Chýba síce aj bližšia špecifikácia vonkajšej teploty, no vhodné je urobiť tak, keď teploty klesnú pod 15 stupňov Celzia. „Zimné pneumatiky majú na rozdiel od letných v dezéne tzv. lamelky, jemné drážky, ktoré jednak zabezpečujú lepší kontakt pneumatiky s vozovkou a jednak lepšie „vymrvenie“ snehu a ľadu spomedzi dezénu pneumatiky,“ konštatuje odborník. Z tohto pohľadu síce celoročné pneumatiky možno používať po celý rok, ale ako upozorňuje Jozef Mišurda, tvrdosť zmesi je niekde v strede medzi letnou a zimnou pneumatikou „Prípadne v závislosti od výrobcu je často pol dezénu zimný a pol letný. Takáto pneumatika je tak skôr vhodná na asfalt. V snehu veľmi nepomôže,“ dodáva. Hĺbka dezénu sa meria v najhlbšom mieste, aby sa odkrylo prípadné nerovnomerné opotrebenie. Pri zimných pneumatikách nesmie byť hĺbka nižšia ako 3 milimetre. Pneumatiku však odporúča vymeniť, už keď hĺbka dezénu dosahuje 5 milimetrov. Nová komerčná pneumatika má napríklad 8 až 9 mm hlboký dezén, športová od 6,5 mm. „Vodiči robia chybu, ak sa snažia zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu 3 mm ešte dojazdiť v lete. Zákon totiž hovorí o type pneumatiky, nie o ročnom období, kedy sa používa,“ upozorňuje odborník Würth Slovensko. Würth je globálny líder v predaji montážneho a upevňovacieho materiálu a významný dodávateľ pre priemysel vrátane automobilového.
 
Staré pneumatiky neodkladajte
 
Pokiaľ ide o vek pneumatiky, ak je nová pneumatika dobre skladovaná, možno ju podľa Jozefa Mišurdu použiť aj po piatich rokoch. „Ak ju však už použijeme, od prvého obutia by nemala byť staršia ako tri roky,“ hovorí. Kontrolovať tak treba aj jej opotrebovanosť, prípadne praskliny a odreniny na jej bokoch. „Takéto pneumatiky sú náchylnejšie na prerazenie alebo pretrhnutie, čo by pri jazde mohlo mať vážne následky,“ upozorňuje.
 
Skontrolujte tlak
 
Práve z dôvodu hrozby nerovnomerného opotrebenia je potrebné kontrolovať v pneumatike aj tlak. „Podhustené pneumatiky nedodávajú vozidlu potrebnú stabilitu a je ľahké ich „vyzuť“ pri prudšom zatočení. Obdobne je takúto pneumatiku ľahšie preraziť na jame, ktorú pod jemným popraškom snehu nemusíte zbadať,“ hovorí Mišurda. Prehustené pneumatiky zas podľa neho nedodávajú vozidlu potrebnú trakciu, lebo sa dotýkajú vozovky len stredom dezénu. „Rovnako je možné takúto pneumatiku ľahko pretrhnúť a pri jej výbuchu hrozia ďalšie škody – či už majetkové alebo na zdraví,“ dodáva.
 
 
 
Zlá geometria je nebezpečná
 
Nesprávne nastavená geometria môže zapríčiniť nielen nerovnomerné odratie dezénu pneumatiky, ale aj preklzovanie kolies pri prejazde zákrutou. „Takéto koleso stráca dostatočný kontakt s vozovkou vďaka zlému uhlu natočenia, kedy už neopisuje polomer otáčania, ale sa ťahá, prípadne tlačí za zvyškom auta. Auto sa tak na zasneženej či mokrej vozovke môže stať neovládateľné,“ upozorňuje Jozef Mišurda. Kontrola sa odporúča raz ročne, prípadne pri akýchkoľvek náznakoch „plávania“ na ceste.
 
Pozor na tekutiny
 
Zimnú zmes do ostrekovačov, prípadne prechodnú do -5 stupňov Celzia, sa už odporúča použiť pri teplotách pod 10 stupňov, kedy najmä v noci môže vzniknúť námraza vnútri nádoby na vodu do ostrekovačov. „Skontrolovať by ste však mali aj vodu v chladiči a jej bod tuhnutia. V prípade jej zamrznutia v útrobách motora totiž hrozí poškodenie bloku motora, hlavy, prípadne vodnej pumpy a iných častí chladiaceho systému. Oprava vás následne vyjde dosť draho,“ hovorí Jozef Mišurda. Dobré je vymeniť aj olej, najmä ak ste vozidlo používali celé leto. Olej už totiž neobsahuje toľko aditív ako nový a môže tuhnúť pri vyšších teplotách. „V našich podmienkach je vhodné používať oleje začínajúce 0W až 10W,“ podotýka.
 
Skontrolovať funkčnosť svetiel, stieračov aj batérie
 
Samozrejme, pred zimou je potrebné skontrolovať aj funkčnosť svetiel, najmä hmloviek, ktoré najmä v sychravom počasí, hmle či hustom snežení dostanú zabrať. „Zabudnúť by ste nemali ani na kontrou účinnosti stieračov a ich pohon, ktorý v zime vzhľadom na slanú vodu a jemné skalky z posypov ciest trpí rovnako,“ hovorí Jozef Mišurda. Ako dodáva, pozornej kontrole by nemala uniknúť ani batéria. Vyhnete sa tomu, že v tuhej zime nenaštartujete. 

Prečítajte si aj

Back to top button