Motorizmus

SPP otvoril novú CNG plničku v Komárne

Vodiči si po prvýkrát môžu natankovať CNG na klasickej čerpačke.

Po úspešnom ukončení testovacej prevádzky dnes SPP slávnostne otvoril novú plniacu stanicu CNG v Komárne, ktorá bude slúžiť motoristom využívajúcim autá s pohonom na ekologické palivo stlačený zemný plyn, označovaný skratkou CNG (Compressed Natural Gas). Plniaca stanica CNG v Komárne je prvou CNG stanicou na Slovensku, ktorá je umiestnená na čerpacej stanici pohonných hmôt. Spustením jej prevádzky bol naplnený pilotný projekt spolupráce spoločností SPP a SLOVNAFT.

Ako prví si na novej plniacej stanici CNG natankovali plyn Peter a Pavol Hochschornerovci, úspešní slovenskí kanoisti na divokej vode a reprezentanti K4 – Michal a Richard Riszdorferovci, Erik Vlček a Juraj Tarr, ktorí boli v roku 2010 partnermi projektu SPP „Testujte s nami CNG“.

Ľubomír Blaško, vedúci útvaru predaja CNG v SPP: „Veríme, že pilotný projekt umiestnenia plniacej stanice CNG na čerpacej stanici klasických pohonných hmôt v Komárne bude úspešný a naša spolupráca so spoločnosťou SLOVNAFT bude pokračovať. SPP plánuje umiestniť plniace stanice aj na ďalších „benzínkach“.

Vladimír Mikolaj, vedúci útvaru predaja, SLOVNAFT: „Na Slovensku máme najširšiu sieť 209 čerpacích staníc. Ak podmienky umiestnenia plniacej stanice CNG spĺňa aspoň 5 – 10 % z nich, potom je na „poli“ CNG dostatočný potenciál budúcej spolupráce medzi spoločnosťami SLOVNAFT a SPP. Okrem CNG, SLOVNAFT ponúka na 101 čerpacích staniciach aj produkt ECO+ Autoplyn, teda LPG, ktorý je alternatívou ku klasickým palivám“.

Začiatkom tohto roka SPP dokončil a sprevádzkoval tiež plniacu stanicu CNG v Novom Meste nad Váhom, ktorá je umiestnená v lokálnom centre SPP na ul. Ľ. Podjavorinskej 10.

Plniace stanice CNG v Komárne a v Novom Meste nad Váhom ako aj všetky ostatné CNG stanice SPP sú prevádzkované v samoobslužnom nepretržitom režime 365 dní v roku, 24 hodín denne. Plniaca stanica CNG v Komárne má kapacitu plnenia CNG 160 m3/hod. a plniaca stanica CNG v Novom Meste nad Váhom má kapacitu 350 m3/hod. Tankovanie auta CNG tak zaberie približne rovnaký čas ako tankovanie benzínu či nafty.

Stlačený zemný plyn CNG (Compressed Natural Gas) si popri LPG (Liquified Petroleum Gas) získava čoraz viac priaznivcov v celej Európe. CNG si už našlo široké uplatnenie v hromadnej doprave, ale jeho využívanie významne rastie aj medzi podnikateľmi a individuálnymi motoristami.

Stav využívania CNG vo vybraných krajinách

CNG je ekonomicky výhodné, bezpečné a ekologické palivo. Pri spaľovaní CNG do ovzdušia uniká nižšie množstvo emisií CO2 než pri klasických motorových palivách. Autá jazdiace na CNG môžu parkovať aj v podzemných garážach. Ďalšou výhodou je, že autá netreba prerábať, keďže sa sériovo vyrábajú s duálnym spaľovaním zemného plynu a benzínu. Navyše cena vozidla s pohonom na CNG je už dnes prijateľná a len mierne vyššia alebo rovnaká v porovnaní s jeho naftovou verziou.

„Pri akomkoľvek porovnávaní výhod klasických a alternatívnych palív je dôležité najmä to, či na dané alternatívne palivo existuje dostatočný počet vozidiel, ktoré sú porovnateľné v rýchlosti, dojazde, úžitkových vlastnostiach, komforte cestovania či cene so súčasnými naftovými alebo benzínovými modelmi. Výhodou CNG, v porovnaní s inými alternatívnymi palivami, je najmä to, že už dnes sa sériovo vyrába množstvo modelov osobných, malých úžitkových a nákladných áut či autobusov a na CNG jazdia dokonca vlaky, lode či motocykle. Na celom svete dnes jazdí viac než 12 miliónov vozidiel s pohonom na CNG,“ zdôraznil vedúci útvaru predaja CNG v SPP Ľubomír Blaško.

Intenzívnejšie využívanie CNG podporuje Európska únia, ktorá v roku 2001 prijala tzv. Bielu knihu o spoločnej politike v doprave. Jedným z cieľov je nahradiť do roku 2020 až 10 % spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Pre mnohé krajiny to znamenalo povinnosť prijať relevantné podporné programy pre rozvoj CNG. Na Slovensku sa CNG doteraz udomácnilo najmä vo verejnej autobusovej doprave. Jeho využívanie u nás by malo posilniť aj prijatie zákona o povinnosti obstarávateľov zohľadniť ekonomické a ekologické dopady prevádzky vozidiel obstarávaných vo verejnom obstarávaní.


Prečítajte si aj

Back to top button