Motorizmus

Nárazový test nového hybridného nákladného vozidla Volvo

Skôr ako spoločnosť Volvo Trucks uvoľní nový model pre trh, musí príslušné vozidlo absolvovať prísny testovací nárazový program.

 Model Volvo FE Hybrid nie je žiadnou výnimkou. So svojou sadou akumulátorov o hmotnosti 578 kg stavia pred technikov vykonávajúcich nárazové testy nové výzvy.

„Keď pracujete s novými alternatívnymi pohonmi, je vykonávanie nárazových testov vždy nesmierne dôležité. U hybridného nákladného vozidla je sada akumulátorov umiestnená v bočnej časti vozidla a my si musíme byť úplne istí, že je táto technológia bezpečná,“ vysvetľuje Carl Johan Almqvist, riaditeľ pre bezpečnosť dopravy a výrobkov spoločnosti Volvo Trucks.

Vozidlo narazí do sady akumulátorov
Model Volvo FE Hybrid je paralelne poháňaný elektrickým a vznetovým motorom, čo umožňuje úsporu paliva až 30 %. Tento hybridný model, ktorý bude plniť úlohy predovšetkým v rozvážkovom režimu v mestských oblastiach, bol testovaný simuláciou kolízie. Pri nej vozidlo narazí rýchlosťou 46 km/h do sady akumulátorov.

To je v mestskej prevádzke úplne bežný typ nehody, kvôli ktorej sa tento typ vozidla najčastejšie dostane do servisu. Iným príkladom je situácia, keď vozidlo prejde na červené svetlo a narazí do bočnej časti nákladného vozidla,“ hovorí Carl Johan Almqvist.

Celá sústava elektrického pohonu má hmotnosť 578 kg, z toho samotné akumulátory vážia 232 kg. Elektrický systém pracuje pri napätí 600 voltov. Spoločnosť Volvo ešte nikdy predtým nevykonávala nárazový test hybridného nákladného vozidla. Preto boli prítomní nielen technici nárazových testov, ale i experti z útvarov motorov, prevodov a elektrických zariadení.

 „Rozhodli sme sa vykonávať test behom 45 sekúnd po začatí nabíjania akumulátorov. To je doba, v ktorej systémom prechádza najväčší prúd, a tak môžeme obdržať hraničné výsledky testu,“ hovorí Ulf Torgilsman, ktorý má v spoločnosti Volvo Trucks na starosti nárazové testy.

Priaznivé výsledky
Potom, čo sane o hmotnosti 1 600 kg zasiahli sadu akumulátorov, zhromaždení technici videli, že inštalácia splnila všetky očakávania. Ochranný systém vypol všetky aktivity prebiehajúce v elektrickej sústave.

„Test prebiehal skvele a všetko pracovalo presne tak, ako bolo plánované. Presvedčili sme sa, že celá sústava je veľmi stabilná. Nedošlo k nadmernému zahriatiu, neobjavili sa plamene, nevytiekla žiadna kvapalina, elektrický systém zostal neporušený a vypol sa presne tak, ako sa to očakávalo,“ povedal Ulf Torgilsman po nárazovom teste.

Test preukázal dve najdôležitejšie veci: že akumulátorová sada vydrží kolíziu bez toho, aby spôsobila požiar, a že vodič vozidla nie je touto časťou pohonu zranený. Carl Johan Almqvist konštatoval, že nárazový test preukázal, že akumulátory sú pre dopravné prostredie úplne bezpečné.

„Teraz cítime, že tento produkt môžeme uvoľniť pre trh s vedomím, že je bezpečný presne tak, ako všetky výrobky spoločnosti Volvo musia vždy byť,“ povedal Carl Johan Almqvist.
 

Prečítajte si aj

Back to top button