Motorizmus

Fiat hľadá nového partnera, teraz v Ázii

Taliansky koncern Fiat hľadá nového partnera, teraz v Ázii, keďže po vytvorení aliancie medzi americkou automobilkou General Motors (GM) a francúzskym PSA Peugeot Citroën prišiel o potenciálneho spojenca z Európy.

Fiat už vlastní kontrolný balík akcií americkej firmy Chrysler. Toto spojenectvo pomohlo talianskemu koncernu znížiť náklady na vývoj a zvýšiť predaj. A preto hľadá ďalšieho partnera. Podľa generálneho riaditeľa Sergia Marchionneho medzi potenciálnymi kandidátmi sú japonské firmy Suzuki alebo Mazda.
      
„Tieto dve automobilky by vhodne doplnili aktivity Fiatu,“ vyhlásil Marchionne na medzinárodnom veľtrhu v Ženeve. Dodal, že Fiat nepretržite rokuje ako so Suzuki, tak s Mazdou a ďalšími firmami. V Európe sa zoznam potenciálnych kandidátov veľmi zredukoval, aj keď nejakí by sa podľa šéfa Fiatu ešte našli. Väčšina výrobcov áut v Európe však už s niekým spolupracuje, pričom najväčšia automobilka Volkswagen (VW) vlastní deväť z európskych výrobcov osobných a nákladných vozidiel.
      
Okrem toho, aliancia s ázijskou firmou by Fiatu pomohla expandovať na sľubne sa rozvíjajúcich trhoch. Jeho príjmy z Ázie sa zatiaľ podieľajú len 3 % na celkových tržbách koncernu, pritom na ázijský trh smeruje 44 % z globálnej produkcie áut. Marchionne pripomenul, že pri dnešnej konkurencii je výroba áut efektívna až vtedy, keď dosahuje 8 až 10 miliónov vozidiel ročne. Momentálne toľko áut dokážu vyprodukovať iba GM, VW a Toyota.
      
Mazda, ktorá je veľmi závislá od exportu už pritom varovala, že za finančný rok, ktorý sa končí 31. marca 2012, jej hrozí najväčšia strata za ostatných 11 rokov. Prezident automobilky Takaši Jamanuči minulý mesiac vyhlásil, že firma „agresívne“ hľadá partnera najmä pre dodávky produktov a technológií do iných regiónov. Suzuki, ktorého dcéra Maruti Suzuki India má takmer 50-% podiel na sľubnom indickom trhu, začala v novembri arbitrážny proces, ktorého cieľom je ukončiť dvojročné partnerstvo s VW. Obe firmy sa obviňujú z porušovania dohody o spolupráci, v rámci ktorej mal VW poskytnúť Suzuki technológie a na oplátku získať prístup na indický trh.
      
Hovorca Suzuki Hideki Taguči sa odmietol vyjadriť k prípadnej spolupráci s Fiatom. Fiat zmrazil investície v Európe, kde vlani zaznamenal stratu 500 miliónov eur. Naopak Chrysler minulý rok zvýšil predaj o 35 % a pomohol koncernu ako celku dosiahnuť zisk.
 

Prečítajte si aj

Back to top button