Honda oslavuje 40. výročie modelu Civic

Spoločnosť Honda tento rok oslavuje 40. výročie modelu Civic, ktorý bol po prvýkrát predstavený v roku 1972.

Od tejto doby prekročil počet predaných modelov 20 miliónov kusov na celom svete. Toto číslo a deväť úspešných generácií ho historicky radí medzi najúspešnejšie a najpredávanejšie modely nižšej strednej triedy. Model Civic je populárny svojou dostupnosťou, pohodlím a zábavnosťou pri riadení. Vždy vynikal svojou kvalitou a spoľahlivosťou a bol na poprednom mieste vo vývoji technológií a motorov predstavujúcich technický prielom.

1. generácia (1972-1979)

Model Civic bol na trh uvedený ako vízia dostupného, ale napriek tomu komfortného a z vodičského hľadiska atraktívneho vozidla značky Honda. Prvý automobil na svete, ktorý splnil požiadavky amerického zákona o čistote ovzdušia a štyri roky po sebe dosiahol najnižšiu spotrebu v hodnotení americkej agentúry pre životné prostredie.

2. generácia (1979-1983)

Počet predaných vozidiel Civic prekročil 2,5 milióna. Na všetkých hlavných trhoch sa predávali 3, 4 a 5dverové verzie s motormi s obsahom od 1,3 do 1,5 litra. Kvôli vyššej účinnosti spaľovania bol motor CVCC ďalej upravený a vozidlo bolo vybavené katalyzátorom.

3. generácia (1983-1987)

"Zázračný Civic" vznikol na základe dizajnového konceptu nazvaného "Man-Maximum, Machine Minimum", kedy v centre pozornosti bol zákazník a automobil mu mal slúžiť.

4. generácia (1987-1991)

V tejto generácii boli u všetkých verzií použité motory so štyrmi ventilmi v každom valci. Po prvýkrát bolo u tohto modelu použité zavesenie predných i zadných kolies s dvomi priečnymi ramenami, prevzaté z modelov Accord a Prelude, ktoré zaistilo vynikajúcu stabilitu a ovládateľnosť. DOHC VTEC sa stal prvým motorom na svete vybaveným elektronickým riadením časovania i zdvihu ventilov.

5. generácia (1991-1995)

Aerodynamika a znižovanie spotreby boli hlavnými kritériami pri vývoji 5. generácie modelu Civic. Ponuka motorov zahŕňala 1,3-, 1,4-, 1,5- a 1,6litrové agregáty. Špičková technológia VTEC bola použitá taktiež u motora s rozvodom SOHC, čím sa ďalej podarilo zlepšiť rovnováhu medzi spotrebou paliva a výkonom. Ďalší vývoj predstavoval systém VTEC-E, ktorý smeroval k ďalšiemu znižovaniu spotreby paliva. Počas tohto obdobia presiahol počet vyrobených vozidiel Civic hodnotu 10 miliónov.

6. generácia (1995-2000)

Tento Civic bol najlepšie predávaným vozidlom tohto mena – celkovo sa predalo vyše 3,2 milióna kusov. Pre varianty s 2, 3, 4 a 5 dvermi 6. generácie bol po prvýkrát k dispozícii taktiež dvojlitrový dieselový motor. K dispozícii boli aj benzínové motory so zdvihovým objemom 1,3, 1,4, 1,5, 1,6 a 1,8 litra. Motor s trojfázovým systémom VTEC jasne preukázal možnosť zvýšenia výkonu bez zvyšovania spotreby paliva. Prevodovka CVT po prvýkrát ponúkla možnosť plynulého automatického radenia.

7. generácia (2000-2005)

V rokoch 2000 - 2005 boli vyrobené 2 milióny vozidiel Civic 7. generácie. Vozidlo sa vyznačovalo priestrannejším interiérom, úplne novou rovnou podlahou a radiacou pákou umiestnenou na palubnej doske. Spojením technológií VTEC a VTC (premenlivé časovanie ventilov) konštruktéri Honda vytvorili výkonnejšie motory. Rastúca ohľaduplnosť k životnému prostrediu viedla k vytvoreniu verzie Civic IMA (Integrated Motor Assist). Elektromotor spojený s úsporným motorom i-DSI dosiahol unikátny výsledok: 1,3litrový motor ponúkol spotrebu porovnateľnú s litrovým motorom, ale zároveň disponoval výkonom porovnateľným s motorom s objemom 1,6 litra. V tejto generácii bol predstavený prvý model Civic Hybrid, ktorý bol poháňaný 1,3litrovým motorom. Pokiaľ ide o bezpečnosť, model Civic získal od organizácie EuroNCAP historicky najvyššie hodnotenie za ochranu chodcov (podľa starého spôsobu testovania).

8. generácia 2006-2011

V 8. generácii spoločnosť Honda rozdelila model medzi dve rôzne platformy: jednu určenú primárne pre domáci a pre severoamerický trh a druhú určenú pre európsky trh. Európska verzia bola vybavená 1,8litrovým motorom i-VTEC, 1,4litrovým motorom i-DSI a 2,0litrovým motorom Type R, i výkonným a úsporným 2,2litrovým naftovým motorom. Vozidlo sa vyznačovalo vynikajúcim súladom medzi dobrou ovládateľnosťou a výkonom, priestranným interiérom a mimoriadne nízkou spotrebou paliva.

V roku 2009 bol vzhľad modelu mierne inovovaný a bol predstavený nový, úsporný 1,4litrový motor i-VTEC a nová automatická prevodovka.

9. generácia od roku 2012 po súčasnosť

Po predstavení na frankfurtskom autosalóne v septembri 2011 je 9. generácia najnovším modelom Civic, ktorý je vybavený motormi 2,2 i-DTEC, 1,8 i-VTEC a 1,4 i-VTEC. 5dverový model Civic bol vyhodnotený ako jedno z najbezpečnejších vozidiel v Európe, a to podľa nového nezávislého testovania nárazov od Euro NCAP, v ktorom model Civic získal maximálne hodnotenie 5 hviezdičiek. Okrem toho organizácia Euro NCAP oznámila, že ocenenie Advanced NCAP, ktoré už značka Honda získala za svoj systém pre zmierňovanie následkov kolízie CMBS, rozširuje i na nový Civic. Od roku 1972 bolo vo svete predaných vyše 20 miliónov vozidiel Civic.


Akčná ponuka „40. výročie Civic“

Pri príležitosti 40. výročia modelu Civic, pripravila Honda Slovakia novú akčnú ponuku. Civic 5D vo výbave 1.4 Comfort je ponúkaný za akčnú cenu 13.990 EUR. Záruku 5 rokov je možné k tejto výbave dokúpiť za akčnú cenu 300 EUR.

Ostatné výbavy okrem 1.4 Comfort a výbav „S“ je možné si zaobstarať s bonusom 1000 EUR a 5 ročnou zárukou zadarmo. Zákazníci môžu spolu s touto ponukou taktiež využiť zvýhodnené financovanie Honda Finance s navýšením 0%, na polovice, tretiny či štvrtiny.

transport.sk, TASR

Podobné články