Motorizmus

Prvý ťahač Renault Trucks Euro VI odovzdaný na Slovensku

Po úspešnej prezentácii, ktorá prebehla na Slovensku v októbri 2013, prišiel čas aj na dodávky prvých vozidiel zákazníkom.

Majiteľom prvého ťahača Renault Trucks radu T na Slovensku je firma MRA zo Sverepca. Novinku, ktorá mala svetovú premiéru v polovici júna, si na konci novembra 2013 prevzal Milan Richtárik, spolu so synom Milanom. Slávnostné odovzdanie prebehlo v Truck Centre spoločnosti Volvo Group Slovakia, ktorá na Slovensku zastrešuje predaj a servis značiek Renault Trucks a Volvo Trucks.
 
MRA – profesionáli zo Sverepca
Ťažiskom činnosti spoločnosti MRA je kamiónová doprava v dvoch diametrálne odlišných segmentoch. Prvým je zelenina a ovocie, druhým cement. Tomu zodpovedá aj skladba vozidlového parku, gro ktorého tvoria ťahače z produkcie Renault Trucks. Plynulý chod dopravno-obchodnej spoločnosti, ktorá pôsobí na trhu od roku 1990 a dnes má 70 zamestnancov, zabezpečujú pod vedením majiteľa Milana Richtárika jeho dvaja synovia a dcéra. Vozidlový park má na starosť Milan junior, ktorý si svoje už odslúžil za volantom kamiónu na slovenských aj európskych cestách.
 
A to je podstatné plus, pretože dobre pozná prácu šoférov v diaľkovej doprave a zaujíma ho aj vývoj techniky, s ktorou pracujú. Úzku spoluprácu majú aj so spoločnosťou Jozef Richtárik Autodoprava, keďže sa jedná o brata pána Richtárika. Spoločne pripravujú špecifikácie vozidiel a rôzne riešenia v súvislosti s dopravou.
 
Dlhoročný vzťah so značkou Renault Trucks
Firma MRA je dlhoročným zákazníkom Renault Trucks. Vlastne hneď prvé vozidlo, s ktorým začali podnikať v medzinárodnej diaľkovej doprave, bol Renault. Viaže sa k nemu historka: Richtárikovci v začiatkoch podnikania kupovali, opravovali a repasovali tatrovky, na ktoré mali odberateľa a ten ich predával do Číny. Potom partner akosi nestačil platiť, a tak navrhol vyrovnať dlžobu v naturáliách – ponúkol namiesto peňazí jazdený Renault Major s plachtovým návesom Van Hool. Pravda, ten ťahač si už hodne pamätal, dokonca mal pokrivený rám, takže ak s ním chceli rozbehnúť dopravu, museli si ho opraviť… Dnes je firma Milan Richtárik Autodoprava najsilnejší dopravca v regióne a VIP klient spoločnosti Renault Trucks Slovensko.
 
Pritom nejde len o vernosť značke, ale aj o nekonzervatívny prístup k novým technickým riešeniam a záujem skúšať inovatívne technológie medzi prvými. Hodno dodať, že Renault Truck v priebehu vývoja nového modelu T oslovil 50 dopravcov na celom svete, aby sa vyjadrili k projektu a navrhli vylepšenia, ktoré im na predchádzajúcich modeloch chýbali. Jednou z týchto 50 oslovených firiem (a jedinou slovenskou) boli Richtárikovci zo Sverepca. „Navrhli sme, aby sa kabína v hornej časti nezužovala, zbytočne to zmenšovalo interiér,“ konkretizuje detaily Milan Richtárik ml., „A pridať dvierka na boku kabíny, cez ktoré by sa dalo dostať do odkladacieho priestoru pod spodným lôžkom aj zvonka. Tretia pripomienka sa týkala predĺženia dverí kabíny smerom dolu, aby po zatvorení zakrývali horný schodík.“
 
Dopravca aktívny v troch segmentoch
Potraviny sa prepravujú v chladiarenských návesoch, ktoré sú pripojené za ťahače Renault Magnum 500 – týchto súprav má firma MRA sedem a jazdia najmä do Holandska, Belgicka, Nemecka, Španielska, Francúzska. Aj silá s cementom ťahajú Renaulty, no z ľahšieho modelového radu Premium. Je ich trinásť, všetky emisnej triedy EURO V EEV s 11-litrovým 343-klilowattovým motorom DXi 11 a zásobujú slovenských odberateľov, ale i zákazníkov v Českej republike, Poľsku a Rakúsku.
 
Pre lepšiu predstavu o pozícii MRA v tejto branži azda stačí uviesť, že v roku 2000 sa stali obchodným partnerom firmy Považská cementáreň, a.s., Ladce a sú jej kľúčovým obchodným partnerom. S cementom súvisí aj tretia aktivita rodinnej firmy Milan Richtárik Autodoprava: Výroba širokého sortimentu betónových zmesí vrátane komplexných dopravných služieb. Momentálne prevádzkujú päť betonárok – doma vo Sverepci, v Ilave, Púchove, vo Vlkanovej a v Tatranskej Lomnici.
 
Okrem toho majú aj jednu mobilnú výrobňu betónu, ktorá sa naposledy výborne osvedčila pri výstavbe novej sedačkovej lanovky v Jasnej – na severných svahoch Chopku. Samozrejme, že betonárky nespomíname len tak, veď vyrábať betónové zmesi a nerobiť si aj vlastnú distribúciu, to by bolo zvláštne. Takže tam môžete vidieť niektorý deviatich domiešavačov vo farbách MRA, z nich dva na podvozku Renault Kerax 8×4 s motorom 370 k s 10-kubíkovým bubnom, resp. jeden na šasi Premium Lander 8×4 (410 k), ktorý má objem bubna 9 m3.
 
Vernosť značke Renault Trucks
V prípade MRA je vernosť značke založená na dlhoročnej plnej vzájomnej dôvere medzi zákazníkom a predajcom, ktorá sa odvíja od individuálneho prístupu ku klientovi. Či už sa to týka maximálneho využitia potenciálu produktu, dôslednej starostlivosti o zákazníka v rámci servisu, poradenstva i popredajných služieb a promptného riešenia prípadných problémov. Inými slovami: Nenechať zákazníka v štichu. A nás samozrejme teší, že Milan Richtárik ml. v tomto kontexte vysoko oceňuje dlhodobú výbornú spoluprácu s Mariánom Šinom, dlhoročným predajcom Renault Trucks. Základné technické parametre vozidla sú: Renault T460 Sleeper cab Euro VI. Optidriver/Optibrake, 2 pevné lôžka, spojlerová sada, automatická klimatizácia. 
 

Prečítajte si aj

Back to top button