Motorizmus

FORD: Po intenzívnom testovaní je Inteligentný pohon všetkých kolies pripravený na všetko

Technológia Inteligentného pohonu všetkých kolies od spoločnosti Ford prešla testami na obrovských pieskových dunách uprostred Mohavskej púšte v Kalifornii.

Hlboko v kalifornskej Mohavskej púšti sa preháňajú nadšenci extrémnych športov na štvorkolkách, motocykloch a „dunových vozidlách“ s veľkými pneumatikami hore-dolu po obrovských piesočných dunách.
 
Obďaleč sa držia v bezpečnej vzdialenosti inžinieri automobilky Ford, kým milovníci adrenalínu bez zastavenia opakujú vyčerpávajúce 16-kilometrové slučky po dunách pri teplote 38 stupňov Celzia, ba aj viac. Ich úmorné jazdy sú súčasťou vývoja a testovania systému Inteligentného pohonu všetkých kolies pre úplne nové športové úžitkové vozidlo Ford Edge.
 
Systém inteligentného pohonu všetkých kolies od spoločnosti Ford meria, ako dobre priliehajú kolesá vozidla k povrchu vozovky, a dokážu zabezpečiť plynulý prechod krútiaceho momentu medzi všetkými štyrmi kolesami za menej ako 20 milisekúnd – čo je dvadsaťkrát rýchlejšie ako žmurknutie. Vodiči modelov Ford Edge, Galaxy, Kuga, MondeoS-MAX majú vďaka tomu pocit vyššej bezpečnosti a stabilnejšieho postavenia vozidla na ceste, najmä na klzkom povrchu.
 
Pre vysokovýkonný hatchback Ford Focus RS ponúka spoločnosť Ford vlastný Dynamický pohon všetkých kolies na optimalizáciu výkonu na ceste aj na trati. Pre pickup Ford Ranger je k dispozícii voliteľný pohon štyroch kolies, kým dodávka Transit je vybavená jedinečným systémom inteligentného pohonu všetkých kolies, aby dokázala zvládať náročný terén mimo cestných komunikácií.
 
Automobilka Ford vyvíja tieto technológie v náročných podmienkach, od vyčerpávajúcich púští až po polárny kruh, ako aj vo svojom prísne tajnom testovacom zariadení pri belgickom meste Lommel, aby zákazníci mohli očakávať od jej vozidiel optimálnu trakciu a odolnosť.
 
„Aby nadšenci extrémnych športov vo veľkých dunových vozidlách nezostali príliš prekvapení, keď pri zdolávaní ďalšej duny uprostred púšte narazia na cestné SUV, pripájame k modelom, ako je náš úplne nový Edge, trojmetrové stĺpy s vlajkou, aby boli ľahšie viditeľné aj z veľkej vzdialenosti, keď sa vyberieme do odľahlého a neľútostného terénu v Kalifornii,“ hovorí Derek Ward, technický špecialista tímu pre vyspelú dynamiku vozidiel Ford Global Advanced Vehicle Dynamics. „Naša technológia inteligentného pohonu všetkých kolies znamená, že môžeme vziať Edge aj na územie, ktoré by mnohých zákazníkov prekvapilo, že dokáže zdolať.“
 
Vo vysokohorskom priesmyku Grossglockner v rakúskych Alpách – ktorý je jednou z najvyššie položených vydláždených ciest v Európe – automobilka Ford testuje vozidlá vybavené systémom inteligentného pohonu všetkých kolies, aby dokázali ťahať prívesy či karavany hore vytrvalo stúpajúcimi svahmi bez toho, aby sa prehriali, alebo aby sa ich hnacie sústavy „udusili“ v riedkom vysokohorskom vzduchu.
 
Tento 48-kilometrový úsek stúpa do výšky 2 504 metrov a prechádza cez 36 náročných serpentín pri priemernom stúpaní deväť percent po najvyššej hore Rakúska.
 
Súčasťou režimu vývoja a testovania systémov pohonu AWD (all-wheel drive) a 4WD (four-wheel drive) od automobilky Ford sú taktiež:
·        zdolávanie členitého terénu vo Flindersovom pohorí (Flinders Ranges) – najväčšom horskom pásme Južnej Austrálie
·        jazda vysokou rýchlosťou pod dohľadom odborníkov spoločnosti Ford na dynamiku vozidiel v belgickom Lommeli, v testovacom zariadení Nardo v Taliansku, ako aj na nemeckom pretekárskom okruhu Nürburgring.
·        odolnosť voči teplotám nad 40°C na testovacej trati spoločnosti Ford v americkej Arizone
·        terénne testovanie v náročných lokalitách v celej Južnej Afrike a Austrálii
·        testovanie v chladnom podnebí v oblasti Wanaka na Novom Zélande, v laponskom Arjeplogu vo Švédsku, vo vnútrozemí Aljašky, ako aj v oblasti polárneho kruhu vo Fínsku pri teplotách 30°C pod bodom mrazu.
 
Testovanie na rôznych typoch povrchu a v rôznych klimatických podmienkach umožňuje inžinierom automobilky Ford doladiť stratégie odozvy a prenos krútiaceho momentu systémov inteligentného pohonu všetkých kolies. Testovanie modelu Ford Kuga v horúcich terénnych podmienkach zasa viedlo k vývoju tieniacich kanálov, ktoré optimalizovali prúdenie vzduchu do jednotky prenosu energie v záujme vyššej odolnosti.
 
Dva roky intenzívneho testovania modelu Focus RS na cestných povrchoch i v teréne priniesli nový systém dynamického pohonu všetkých kolies Ford Performance All Wheel Drive, ktorý je starostlivo optimalizovaný tak, aby vo vozidle pracoval v súlade s dômyselnými systémami odpruženia a riadenia. Je vybavený vodou chladenou jednotkou prenosu energie, ktorá zabezpečuje maximálnu výkonnosť a odolnosť.
 
Prediktívne technológie
Technológia Inteligentného pohonu všetkých kolies od spoločnosti Ford využíva dômyselné senzory, ktoré porovnávajú rýchlosť vozidla a rýchlosti jednotlivých kolies, aby dokázali zachytiť ich prípadné prekĺzavanie. Dokážu tiež predvídať, kedy hrozí strata trakcie na základe toho, ako vodič používa volant a pedále. Systém dokáže preventívne upraviť rozdelenie krútiaceho momentu tak, aby zabránil prekĺzavaniu kolies, čím znižuje zaťaženie vodiča a zabezpečuje príjemnejšiu jazdu pre cestujúcich.
 
Spoločnosť Ford pracuje na vývoji budúcich technológií pohonu všetkých kolies, ktoré budú sledovať vstupy od väčšieho počtu senzorov a ovládacích prvkov vozidla, vďaka čomu budú vozidlá vybavené pohonom všetkých kolies zabezpečovať lepšiu trakciu a vykazovať ešte nižšiu spotrebu paliva.
 
„Technológia pohonu všetkých kolies je jedným z najefektívnejších spôsobov, ako pre našich zákazníkov zvýšiť bezpečnosť a dôveru. Od začiatku budúceho roka bude Ford ponúkať pohon všetkých kolies a pohon štyroch kolies na ôsmich modeloch – teda takmer 50 percent našej ponuky – v porovnaní s troma modeli, ktoré sme ponúkali v roku 2012,“ dodal na záver Ward.
 

Prečítajte si aj

Back to top button