Cestná doprava

Podceňovanie kontroly ADR

Dohoda ADR je v slovenskej legislatíve sústredená do zákona
č.168/1996 v § 20 a jeho novelizácií

Tento zákon sa odvoláva na medzinárodne platnú dohodu ADR, ktorú okrem iných krajín ratifikovali aj všetky krajiny EÚ, vrátane Slovenska. Dohoda ADR sa aktualizuje každý nepárny rok, a teda najbližšia novelizácia pripadá na rok 2011.

K hlavným zmenám patrí zmena v písomných pokynoch pre prípad nehody, označení látok ohrozujúcich životné prostredie, zavedení nového pojmu Vyňaté množstvá a i. Ako pri každej zmene akéhokoľvek právneho dokumentu a legislatívy, aj zmeny v ADR prinášajú množstvo úkonov, ktoré je nutné vykonať v praxi.
Ak sa nevykonáva dostatočná kontrola dodržiavania týchto zmien, potom sa tieto zmeny v slovenskej praxi neaplikujú. Je preto logické, že vzniká otázka: „Ak neexistuje kontrola, prečo mám robiť niečo, čo mi prinesie zvýšené náklady?“

Výkon kontrol

V legislatíve SR máme vypracované postupy, smernice, vykonávajúce vyhlášky, ako aj metodické pokyny na výkon týchto kontrol. Napriek tomu sa stretávam vždy pri ponuke klientom BP ADR s otázkou: „Prečo Vás potrebujem, keď ma doteraz nikto nekontroloval ani nepokutoval?” Podľa vyššie spomenutého zákona je pre firmy zaoberajúce sa prepravou, vykládkou, nakládkou, plnením, balením a inými činnosťami spojenými s nebezpečnými látkami podľa ADR vymenovanie bezpečnostného poradcu ADR pod hrozbou sankcie povinné. Sankcia je vo výške asi 7 až 10 rokov platby za výkon BP ADR.

Najčastejšie prehrešky

Porušení je iba niekoľko a vedel by som ich zoradiť do niekoľkých bodov. Žiaľ, situácia v praxi s dohodou ADR na Slovensku je zlá. I keď máme orgány, ktoré sú poverené kontrolou, tie z via cerých hľadísk nevedia a nemôžu vykonávať kontroly v dostatočnej miere tak, aby sa na Slovensku zabezpečila konsolidácia zmien v ADR a ich za vedenie do praxe. Prečo?

1. Správny orgán, vykonávajúci kontrolu ADR, ju môže realizovať len v prítomnosti polície SR, ktorá má ako jediná právo zastavovať vozidlá v cestnej premávke (dohoda polície a správneho orgánu nie je vždy jednoduchá).

2. Správne orgány majú okrem kontroly ADR na starosti viaceré zákonom stanovené činnosti, a teda nie je možné vykonávať z časových dôvodov všetky tieto činnosti.

3. Správne orgány pracujú s ADR iba čiastočne pri výkone kontrol, a teda nie sú schopné mnohokrát posúdiť porušenie takto zložitého predpisu, ako je dohoda ADR.Školenia, ktorými prechádzajú tieto právne orgány sú na patričnej úrovni, avšak pokiaľ dané správne orgány pravidelne nepracujú s týmto predpisom, je ťažké sa v ňom pri kontrolách dostatočne orientovať.

4. Podľa mojich doterajších informácií sa kontroly na cestách vykonávajú len na základe prepravných dokladov. Považujem to za nedostatočné, nakoľko sa na Slovensku prepravuje ADR-ka aj bez označených vozidiel, vyškolených vodičov a bez zápisov v prepravných dokladoch. Toto moje presvedčenie pramení z praktických skúseností pri interných auditoch nielen našich klientov, u ktorých zabezpečujeme externé poradenstvo ADR. Problémov v ADR na Slovensku je viac ako dosť, avšak podľa niektorých kompetentných, ktorých sme s týmito problémami oslovili, je všetko v poriadku. Pravdepodobne tak pri výkazoch pre EÚ sme najlepšie organizovanou krajinou a v ADR sa u nás dodržiava všetko na 100%. Avšak v realite nás predbehli všetky susediace štáty Poľsko, Maďarsko i Česko.

Funkcia bezpečnostného poradcu

Bezpečnostný poradca ADR je u nás papierová záležitosť. Aj keď firmám navrhne riešenia, tieto ich ignorujú z vyššie spomenutých dôvodov. Hoci máme viac ako 1000 bezpečnostných poradcov, vo viacerých prípadoch je to iba záležitosť podpísania dohody o výkone BP ADR. Verím však, že sú spoločnosti, ktoré zmeny v ADR do svojho systému implementujú. Najmä tie, ktoré svoje produkty exportujú do západnej Európy. Tu sa kontroly ADR vykonávajú bežne a na vysokej úrovni. Následky a finančné postihy sa prenášajú aj na slovenských odosielateľov. Preto sú tieto spoločnosti dôslednejšie pri dodržiavaní dohody ADR.

Je nepochopiteľné, že slovenské správne orgány nepostupujú prísnejšie a detailnejšie ku kontrolám. Naši dopravcovia sú v západnej Európe pravidelne sankcionovaní za akékoľvek porušenie dohody ADR. Na Slovensku je v tomto smere disciplína povážlivá. Správnym orgánom je Krajský úrad dopravy a v rámci tohto úradu pôsobí pracovník štátneho odborného dozoru. Oprávnený je kontrolovať dodržiavanie dohody ADR.

Pokiaľ nemá štátna správa dostatok pracovníkov na výkon kontrol, ktoré majú zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách, môžu využiť externých pracovníkov. Je to len otázka ochoty pracovníkov krajských úradov a dohody na danej spolupráci. Kompetentní by sa mali zaoberať dodržiavaním predpisov v záujme ochrany zdravia nás všetkých. Našou úlohou nie je šíriť paniku, skôr chceme upozorniť na stav, v ktorom sa momentálne nachádza dodržiavanie dohody ADR na Slovensku.

Prečítajte si aj

Back to top button