Cestná doprava

Renault Trucks na IAA 2012

Renault Trucks naIAA predviedolnové motory Euro 6.

Ďalej uviedol model Premium Optifuel, ktorého technológia podstatnou mierou znížila spotrebu paliva a najnovšiu technológiu OptiTruck s určením pre stavebné trucky vo vozidlách Premium Lander a Midlum aj s balíkom Optifuel. Vystavil aj veľkú dodávku Master Euro 5 s optimalizovanou spotrebou paliva aalternatívne technológie vo vozidle Maxity Electric či rozvážkové Premium s motorom na spaľovanie CNG a Premium Distribution Hybris Tec. Oko potešil model konceptu CX/03 Concept.
 
 V priebehu konania veľtrhu IAA v Hannoveri oznámil prezident spoločnosti Renault Trucks Heinz-Jürgen Löw, že výrobca v júni roku 2013 kompletne obmení svoju ponuku vozidiel – Diaľkový rad, Stavebný rad a Distribučný rad. Zdôraznil pritom posilnenie všetkých značiek skupiny Volvo naštartované reorganizáciou koncernu a v súvislosti s tým predstavil svoju víziu úspešného rozvoja spoločnosti Renault Trucks. Všetky vozidlá sa v súčasnosti nachádzajú v skúšobnej prevádzke v reálnych podmienkach u partnerských spoločností či v štádiu skúšok na testovacích okruhoch výrobcu. 
Nové modely boli spoločnosťou Renault Trucks vyvíjané práve na základe potrieb a požiadaviek jej zákazníkov. Na IAA Hannover prezentoval Renault Trucks technológie budúcich motorov Euro VI. Ťažké vozidlá budú mať k dispozícii nový šesťvalcový motor DTI 11 so zdvihovým objemom 11 litrov, vybavený systémom vstrekovania common rail, bude mať tri výkonové verzie: 380 k (1800 Nm), 430 k (2050 Nm) a 460 k (2200 Nm). Motor je spojený so systémom úpravy výfukových plynov SCR adaptovaným pre motory Euro VI.

S cieľom zabezpečiť optimálny výkon tohto systému výrobca skombinoval rôzne technické riešenia, ako je recyklácia výfukových plynov počas fázy spúšťania motora, využitie klapiek na prívode vzduchu a na výfuku či špecifické stratégie spaľovania. Systém úpravy výfukových plynov je doplnený filtrom pevných častíc, ktorý bude montovaný do všetkých motorov Euro VI od spoločnosti Renault Trucks. Obdobná technológia sa nachádza aj v motore DTI 13 so zdvihovým objemom 13 litrov, ktorý bol vybavený pre motory s týmto objeme vhodnejším elektronickým systémom čerpadiel vstrekovačov, bude mať tiež tri výkonové verzie 440 k (2200 Nm), 480 k (2400 Nm) a 520 k (2550 Nm).
 

Pre stredne ťažké vozidlá vyvinula spoločnosť Renault Trucks nový štvorvalcový motor DTI 5 so zdvihovým objemom 5 litrov dve výkonové verzie 210 k (800 Nm) a 240 k (900 Nm). Nový šesťvalcový motor DTI 8 s objemom 8 litrov bude mať tri výkonové verzie: 250 k (950 Nm), 280 k (1050 Nm) a 320 k (1200 Nm). Oba modely sú prepojené so systémom EGR. Tento systém pri spaľovaní recykluje časť výfukových plynov a znižuje tak objem oxidov dusíka (NOx) produkovaných motorom. Zostávajúce NOx sú potom katalyticky eliminované prostredníctvom systému SCR. Filter pevných častíc potom umožňuje spĺňať prísne limity pre emisie týchto častíc ukladané normou Euro VI.
 
V súčasnosti výrobca neeviduje zo strany zákazníkov dopyt po motoroch Euro VI. Predovšetkým z hľadiska úspory paliva ponúkajú existujúce modely Renault Trucks svojim zákazníkom optimálne riešenie na zníženie nákladov ich vozového parku. Renault Trucks v rámci svojej stratégie All For Fuel Eco zapojil všetkých zamestnancov spoločnosti do úsilia o úsporu paliva, a to od projektovania kamiónu až po jeho údržbu v sieti Renault Trucks. Výsledky tohto úsilia sú zákazníkom ponúkané formou riešenia Optifuel. Tento produkt pozostáva z radu nástrojov a služieb určených pre zákazníkov a zameraných na dobrú konfi guráciu ich vozidiel, najmä z hľadiska výberu toho najvhodnejšieho pohonu (elektrického, hybridného, CNG či dieselu), školenia firemných vodičov, sledovanie a analýzu spotreby paliva fi remných vozidiel a na dobrú údržbu vozidiel spojenú so špecifickými službami zacielenými na úspory paliva.

Automatické prevodovky od spoločnosti Renault Trucks umožňujú úsporu paliva až o 7 %, využitím produktu Optifuel Programme možno v mierke firemného vozového parku dosiahnuť úspory až 15 % a školením Optifuel Training prešlo do súčasnosti už 21 000 vodičov. Renault Trucks ponúka najširší rad vozidiel s celkovou hmotnosťou od 2,8 do 120 ton vybavených alternatívnymi pohonmi, medzi nimi aj 100 % elektrické vozidlo Maxity Electrique (4,5 t), hybridný model Premium Hybrys Tech (19 t/26 t) a vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn Premium Distribution CNG (19 t/26 t) .

V súčasnosti realizujú výskumné aktivity najmä prostredníctvom experimentálneho vozidla Midlum Electrique. Tri exempláre sú v súčasnosti v skúšobnej prevádzke u partnerských spoločností Carrefour a STEF v Lyone au spoločnosti Nestlé Suisse v Zürichu a Lausanne. Avšak hoci mestské vozidlá stále častejšie využívajú alternatívne pohonné technológie, pre diaľkovú prepravu naďalej zostáva a ešte dlho bude najvhodnejším spôsobom pohonu dieselový motor. 

Renault Trucks pokračuje vo svojom vývoji a naďalej usiluje o znižovanie spotreby paliva. Na IAA budila pozornosť štúdia CX/03 venovaná zlepšeniu aerodynamiky a maximálnemu odľahčeniu vozidla. Maska chladiča tak napríklad vykazuje trubicovitú štruktúru, ktorá v sebe snúbi hliník a uhlíkové vlákna, a v spodnej časti má tri aerodynamické lamely slúžiace na odvádzanie vzduchu do bočných strán vozidla. 
 
 

Tento článok bol uverejnený v magazíne
TRANSPORT a LOGISTIKA, 10/2012

Archív vydaní magazínu

Prečítajte si aj

Back to top button