Cestná doprava

Daňové úniky a preťaženie ciest by mohlo pomôcť znížiť dynamické váženie

Daňové úniky pri neoprávnených odpočtoch na dani z pridanej hodnoty (DPH) by mohlo pomôcť znížiť tzv. dynamické váženie kamiónov, ktoré umožňuje zistiť približnú hmotnosť vozidla bez jeho zastavenia.

Váženie by zároveň umožnilo obmedziť pohyb preťažených kamiónov na cestách. Uviedol to dnes na tlačovej konferencii na pôde Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR jeho štátny tajomník Viktor Stromček a generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej Finančnej správy (FS) SR Daniel Čech.
      
„Projekt dynamických váh je niečo, čo môže posunúť dôkaznú situáciu, ktorú má finančná správa pri preukazovaní karuselových podvodov, výrazne vpred. My to vnímame ako výrazný krok pri spolupráci s ministerstvom dopravy v boji s daňovými únikmi. Začalo to zmenou cestného zákona, jeho novelizáciou platnou od 1. januára 2014, kedy sa FS SR stala jednou z inštitúcií, ktorá má oprávnenie on-line vstupovať do mýtneho systému. Druhou zmenou je zníženie počtu hraničných priechodov pre kamiónovú dopravu a treťou zmenou je dynamické váženie,“ priblížil Čech.
      
Štandardom karuselových podvodov je podľa Čecha totiž to, že kamióny sa pohybujú prázdne, alebo páchatelia jazdia v osobných autách, prípadne používajú rôzne iné metódy. „Pri dynamickom systéme váženia budeme schopní v spolupráci s ministerstvom dopravy efektívnejšie preukázať, že sa jedná o neoprávnený nadmerný odpočet DPH, prípadne, že sa jedná o daňový podvod,“ podčiarkol. 
      
Informoval, že FS SR v minulom roku preverovala viac ako 3900 faktúr a dokladov prepráv voči niektorým okolitým krajinám. „Preverovali sme doklady v súvislosti s DPH v hodnote viac ako 350 miliónov eur,“ konštatoval. Preverovanie toho, či sa obchodná operácia vôbec stala, je podľa neho však často veľmi zdĺhavé, preto je pre finančnú správu veľmi dôležité odhaliť tie prepravy, pri ktorých môže ísť o karuselové podvody.
      
„Prioritou dynamického váženia je, aby sme preťažené kamióny výrazným spôsobom obmedzili na našich cestách. Je verejným tajomstvom, že preťažený kamión je veľkou hrozbou pre obyvateľov a účastníkov cestnej dopravy vzhľadom k jeho jazdným vlastnostiam,“ priblížil Stromček. Jeden 40-tonový kamión zaťaží podľa neho cestu tak, ako by po ňom prešlo 30.000 osobných vozidiel.
      
„V systéme dynamického váženia vozidiel pracujeme už niekoľko mesiacov. V súčasnosti je v rámci našej cestnej infraštruktúry osadených 48 dynamických váh. V blízkej budúcnosti bude systém dopracovaný tak, aby bol prepojený s mýtnym systémom a aby sme vedeli jednotlivé údaje identifikovať s evidenčným číslom nákladného vozidla,“ dodal štátny tajomník MDVRR SR.
 

Prečítajte si aj

Back to top button