Cestná doprava

V SR štartuje kampaň, ktorá chce zdvojnásobiť počet cestujúcich v autobusoch

Zdvojnásobiť počet cestujúcich v autobusoch do roku 2020 na úkor osobných áut – to je cieľom celosvetovej kampane, ktorá dnes štartuje aj na Slovensku.

Realizuje ju Zväz autobusovej dopravy (ZAD) spolu so Združením cestných dopravcov Česmad Slovakia pod názvom Autobusová doprava – rozumná voľba. Ambíciou kampane je podľa prezidenta ZAD Petra Pobehu ponúknuť ľuďom alternatívu k individuálnej doprave a prispieť tak k väčšej ekológii celej dopravy a tiež bezpečnosti. V autobuse totiž štandardne podľa zväzu cestuje okolo 30 ľudí a keby každý z nich použil osobné auto, vozidlá by zabrali 120 metrov v rámci prepravného pruhu.
 
Pritom jeden autobus meria 12 metrov, čo je desatina z toho. „Počet vozidiel by sa mohol výrazne znížiť, čo by prispelo k bezpečnosti cestnej premávky a určite k zrýchleniu prepravy,“ informoval Pobeha na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Autobusová doprava pritom nechce podľa jeho slov súperiť so železničnou dopravou, hľadá skôr harmonizáciu týchto druhov prepravy. Cestujúci, ktorí ubúdajú v autobusoch, sa totiž skôr presúvajú do osobných áut, a nie na železnicu.
      
Členovia ZAD, čiže 14 autobusových spoločností, prepravili za minulý rok viac ako 180 miliónov cestujúcich a autobusy najazdili spolu vyše 200 miliónov kilometrov. Ide pritom predovšetkým o prímestské autobusy v regiónoch. „Niekoľko rokov zápasíme nielen na Slovensku, ale všade vo svete, s určitým úbytkom cestujúcich práve kvôli konkurencii individuálnej dopravy,“ doplnil Pobeha.
      
Medziročný pokles je pritom podľa jeho slov rôzny. Napríklad na východe Slovenska či v okolí Bratislavy je nulový, čiže situácia je stabilizovaná. „Naopak vnímame regióny, kde je medziročný pokles na úrovni 4 a 5 %,“ vyčíslil Pobeha. To sa týka napríklad Žilinského alebo Trenčianskeho kraja.
     
Otočiť tento trend by mohla práve kampaň, ktorej intenzívnejšia časť bude prebiehať v júni. Väčšina autobusov dopravných spoločností, ktoré sú členmi zväzu, bude označená symbolmi kampane. V rámci akcie budú tiež obe združenia bližšie informovať ľudí o argumentoch, ktoré hovoria v prospech autobusovej dopravy. A teda, že je bezpečná, pohodlná, zelená, efektívna a dostupná.
 

Prečítajte si aj

Back to top button