Cestná doprava

SAD-ky v Prešovskom kraji zatiaľ nebudú znižovať počty spojov

Dopravcom, ktorí na území Prešovského samosprávneho kraja (PSK) vykonávajú prepravu vo verejnom záujme, klesli počty cestujúcich v porovnaní s minulým rokom o 400.000.

Aj preto dnes predseda PSK Peter Chudík rokoval s dvomi dopravcami v kraji. Na rokovanie na tému optimalizácie spojov vo vzťahu k súbehu s vlakovou dopravou prišli riaditelia SAD Prešov a SAD Humenné, pretože ďalšie dve SAD Poprad a BUS Karpaty nevykazujú podľa Chudíka až také výrazné poklesy cestujúcich v spojoch.
      
„Prvé dva mesiace roka 2015 bola výraznejšia strata, ale v marci sme sa vrátili naspäť takmer do tých istých čísel ako v roku 2014, dokonca na niektorých linkách ešte aj lepších. Preto si počkáme na tie linky, ktoré sú najviac stratové, ale zase na druhej strane vykazujú nadpriemer tržieb, napríklad spoj Humenné – Snina, kde bol pokles cestujúcich aj tržieb, no priemerná cena na tejto linke je teraz 0,69 eura za kilometer, no priemerná tržba za rok 2014 bola 0,5 eura. Čiže je to stále nadpriemer, preto sme sa dohodli, že budeme k tomu pristupovať citlivo,“ uviedol po rokovaní Chudík.
      
V polovici mája plánuje ďalšie stretnutie s prepravcami, aby si prešli čísla za apríl a podobne asi aj o mesiac neskôr. Skôr ako v júli však zmenu v spojoch nepripúšťa. V júli a auguste k nej pristúpia zrejme aj preto, že práve v 3. kvartáli každoročne rieši kraj najväčšie straty. Dopravcovia aj preto dostali dnes od Chudíka úlohu, aby sa pozreli na počty cestujúcich na jednotlivých linkách práve v mesiacoch júl a august a prišli s návrhmi.
      
Riaditeľ SAD Humenné Jozef Lacký pripustil, že práve v letných mesiacoch by sa mohli počty spojov redukovať, no zatiaľ to nie je jasné, či bude potrebné pristúpiť k tomuto riešeniu. Ako povedal, SAD Humenné v mesiacoch január a február vykazuje vysoké poklesy cestujúcich na všetkých linkách, no v mesiaci marec stúpli tržby až tak, že niektoré linky vykazujú lepšie čísla ako v minulom roku. 
      
V prvom kvartáli 2015 klesol počet cestujúcich využívajúcich služby SAD Humenné a SAD Prešov o viac ako 175.000 a tržby týchto dvoch spoločností klesli o viac ako 130.000 eur oproti roku 2014.
      
Pre SAD Humenné je podľa riaditeľa problematickou napríklad linka do Príkrej, Šarbova a Havranca v okrese Svidník, no aj tu ide o výkon prepravy vo verejnom záujme, takže aj keď sa v autobuse vezú na niektorých linkách len dvaja ľudia, musia túto prepravu zabezpečiť.
 
Ako uviedol, pozitívom je momentálne to, že klesli ceny nafty, no to sa dá vnímať aj ako negatívum, pretože to tiež inšpiruje niektorých ľudí k tomu, aby vyžili osobnú dopravu namiesto autobusovej.
 
Vo vzťahu ku vlakovej doprave zadarmo táto spoločnosť od začiatku apríla zároveň pristúpila k rozširovaniu spojov na trase Stropkov – Svidník – Kysak, aby umožnila cestujúcim zo Svidníka a Stropkova využívať výhodu bezplatnej dopravy aj napriek tomu, že do týchto miest vlaky nejazdia.
      
Podľa riaditeľa SAD Prešov Jozefa Kičuru ovplyvnila vlaková doprava zadarmo na ich trasách najmä linku Bardejov – Prešov – Košice. Tu zaznamenali najväčší pokles cestujúcich, no paradoxne je to najlepšia linka, ktorá dosahuje aj najvyššie tržby. Kičura poznamenal, že tržby dopravcov klesajú aj vplyvom 10-miestnych mikrobusov, ktoré vykrádajú cestujúcich zo zastávok. V marci SAD Prešov zaznamenala dvojpercentný pokles cestujúcich. 
      
Ako uviedol predseda PSK, kraj môže dotovať dopravu vo verejnom záujme do výšky 18 miliónov eur, vyššie číslo je pre kraj už problémom. V minulom roku kraj uhradil straty za prepravu vo verejnom záujme viac ako 18,98 milióna eur. V minulom roku prepravili štyri SAD-ky v PSK viac ako 28,45 milióna cestujúcich.
 

Prečítajte si aj

Back to top button