Cestná doprava

Figeľ sa najnižšej cenovej ponuky v diaľničných tendroch nebojí

Najnižšej cenovej ponuky v súťažiach na výstavbu diaľnic sa minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nebojí a nechcel by ju automaticky z tendrov vyraďovať.

Uviedol to vo včerajšej diskusnej relácii televízie TA3 V politike. Reagoval tak na návrh lídra opozičnej strany Smer-SD Roberta Fica, ktorý odporučil z diaľničných súťaží automaticky vyraďovať najlacnejšiu a najdrahšiu ponuku a víťaza vybrať podľa reálnej ceny.
      
„Ja by som sa nebál najnižšej ponuky, ak je obhájiteľná,“ podotkol Figeľ. Pretože aj to sa podľa neho pri vyhodnocovaní súťaží posudzuje. Fico kritizoval lacné vysúťažené úseky diaľnice D1, ktoré si podľa jeho slov vyžiadajú v budúcnosti dodatky k zmluvám a tak navýšenie cien. „Buď budú dodatky, alebo to budú také nekvalitné stavby, že sa budú musieť po piatich rokoch opravovať,“ vyhlásil Fico. 
      
Stavebné firmy išli podľa neho v súťažiach úmyselne pod cenu, aby ich vyhrali, avšak už teraz vedia, že to tak lacno nebudú môcť postaviť. Podľa Figeľa však neopodstatnené dodatky k zmluvám nehrozia a kvalita stavieb je určená normami. Ak by nebola dodržaná, nemohli by byť diaľnice financované z európskych peňazí. „Investujeme za podstatne nižšie ceny a z európskych grantov,“ oponoval Figeľ. Na doterajších štyroch súťažiach na úseky diaľnice D1 sa podľa jeho slov podarilo ušetriť približne 700 miliónov eur oproti tomu, ako časti diaľnice plánovala postaviť bývalá vláda Roberta Fica cez takzvané Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty).
      
„Pri rýchlostnej ceste R1 vychádza 17 miliónov eur za kilometer. To je viac než päťhviezdičkový hotel,“ opísal Figeľ jediný PPP projekt, ktorý sa na Slovensku pri výstavbe diaľnic podarilo bývalej vláde začať. Podľa Fica sa však zrušením ďalších dvoch PPP projektov zastavila výstavba diaľnic. „Bola to vláda Ivety Radičovej, ktorá zastavila dva dobre pripravené projekty na výstavbu 105 km diaľnic,“ dodal Fico.
 

Prečítajte si aj

Back to top button