Cestná doprava

Kontrola NKÚ odhalila 59-% chybovosť zmlúv Slovenskej správy ciest

Stav ciest prvej triedy je kritický, takmer polovica úsekov je nevyhovujúca.

Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR odhalila 59-% chybovosť na vzorke 26 uzatvorených zmlúv Slovenskej správy ciest (SSC) v roku 2013 v celkovej sume takmer 15,9 milióna eur. Cieľom kontroly, ktorá sa uskutočnila od februára do mája tohto roka, bolo vyhodnotiť nastavenie procesov pri vynakladaní verejných prostriedkov na prevádzku cestnej infraštruktúry, systémové nedostatky a riziká v tejto oblasti.
      
Kontrola sa vzťahovala výlučne na cesty prvej triedy v správe SSC, ktoré tvoria na Slovensku približne 3248 kilometrov. Výstavba týchto ciest je takmer ukončená, ich stav však predstavitelia NKÚ označili za kritický z dôvodu nedostatku finančných zdrojov. „Je tam 47,1 % ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave,“ uviedol generálny riaditeľ sekcie hospodárskych odvetví NKÚ Karol Gulčík na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
      
Zlá kvalita ciest podľa neho súvisí s problémom atomizácie správy ciest, kde cesty prvej triedy spravuje SSC, diaľnice a rýchlostné cesty Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a cesty druhej a tretej triedy sú v kompetencii vyšších územných celkov (VÚC). „Táto atomizácia rozdelenia cestnej siete neprispieva k hospodárnemu vynakladaniu verejných prostriedkov,“ domnieva sa Gulčík. NKÚ zároveň vyčíslil, že na údržbu a opravy ciest v havarijnom stave je potrebných 90 miliónov eur ročne na prvé tri roky a na ďalších 10 rokov asi 60 miliónov eur ročne.
      
Na financovanie obnovy cestnej siete prvej triedy by sa podľa zástupcov úradu mali využiť prostriedky získané z výberu mýta. „Asi 43 % výkonov je spoplatnených cez mýtny systém u ciest prvej triedy, čo predstavuje asi 52 miliónov eur ročne,“ povedal Gulčík s tým, že zapojením týchto zdrojov by sa zabezpečil štandard financovania údržby a opráv.
      
Z kontroly ďalej vyplynulo, že podstatný vplyv na nehospodárnosť a neefektívnosť vynakladania verejných prostriedkov na údržbu ciest majú aj vyvolané investície najmä pri opravách elektrických, plynových či vodovodných sietí. Správa ciest je zo zákona povinná vykonať obnovu bez účasti obchodnej spoločnosti, teda vodární alebo plynární.
 
Tento problém navrhuje NKÚ rezortu dopravy vyriešiť pri najbližšej novelizácii cestného zákona tak, aby sa na takýchto investíciách vo verejnom záujme podieľali aj vlastníci a správcovia majetku vybudovaného na cestných komunikáciách. Vo všeobecnosti kontrola odhalila nedostatky najmä pri rekonštrukcii cestnej siete, opravách a údržbe, odsúhlasovaní kontraktov či pri verejnom obstarávaní.
 

Prečítajte si aj

Back to top button