Cestná doprava

Obchvat Žiaru nad Hronom dajú do prevádzky už o niekoľko týždňov

Už o niekoľko týždňov by sa mala doprava v Žiari nad Hronom odľahčiť.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž plánuje dať polovičný profil obchvatu Žiaru nad Hronom do predčasného užívania. „Predpokladáme, že na Vianoce už dostanú motoristi ale aj obyvatelia mesta darček a to tým, že tento úsek bude sprevádzkovaný,“ podotkol na dnešnom kontrolnom dni na stavbe obchvatu riaditeľ NDS Milan Gajdoš s tým, že zhotoviteľ sa v krátkej dobe vysporiada s finalizujúcimi prácami, ktoré sa týkajú predčasného užívania.
      
„Sú to len finalizujúce práce týkajúce sa objektov, ktorú sú na telese diaľnice. Teda tie objekty, ktoré musia byť pripravené, aby prevádzkovanie diaľnice bolo možné a aby dokončovacie práce, s ktorými sa počíta budúci rok, nijako nezasahovali do samotného telesa rýchlostnej cesty,“ vysvetlil Gajdoš.
      
Pôvodne mal byť úsek hotový už v októbri tohto roka. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) nastalo zdržanie kvôli masívnemu zosuvu. „Došlo tiež k predĺženiu zmluvného termínu, ale cesta by mala byť aj tak odovzdaná do predčasného užívania ešte v tomto mesiaci,“ uviedol.
      
Minister dúfa, že tento úsek prinesie veľa pozitívnych efektov nielen pre Žiar nad Hronom a jeho obyvateľov, ale aj ľudí žijúcich v smere R2 na Handlovú a Prievidzu a pomôže tak celému regiónu. „Určite si hlavne vydýchnu obyvatelia Žiaru nad Hronom, lebo tá intenzita dopravy je na úrovni 20.000 vozidiel, čiže veľká časť týchto vozidiel tranzitujúcich práve cez Žiar nad Hronom bude presmerovaná na túto komunikáciu,“ podotkol.
      
Takmer 6 kilometrov dlhý úsek rýchlostnej cesty R2 stavia firma Strabag, s. r. o. Začína sa križovatkou Lovčica-Trubín, pokračuje západne od mesta a končí napojením na rýchlostnú cestu R1 križovatkou Lovča. Zmluvná cena výstavby úseku je približne 26,166 milióna eur bez DPH. Investor ju financuje z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu. „Zmluvná cena, ktorá bola na úrovni 26 miliónov obsahuje aj rezervu, ktorá by mala byť prekročená keď tak len mierne práve kvôli nepredvídaným sanáciám zosuvu,“ podotkol v tejto súvislosti Počiatek.
      
Obchvat je vybudovaný čiastočne v plnom profile a dodatočne v polovičnom. Jeho rozšírenie je podľa Gajdoša otázkou intenzity dopravy. „Európska únia je ochotná financovať cesty práve podľa toho, ako vychádzajú štúdie realizovateľnosti. Tie závisia najmä od intenzity dopravy. Tu nebolo možné prefinancovať z európskych zdrojov v tento moment tento profil,“ vysvetlil minister. Podľa Gajdoša však NDS pripravila úsek tak, aby v prípade, že intenzita stúpne, bude možné veľmi jednoducho úsek rozšíriť. „Majetkoprávne vysporiadanie je už zrealizované na plný profil,“ dodal riaditeľ NDS.
 

Prečítajte si aj

Back to top button