Správy | Aktuality | Témy

UNAS po 1. stretnutí o efektivite mýta

Na MDPT SR zasadala 5. 10. 2010 prvýkrát pracovná skupina na zvýšenie efektívnosti a odstraňovania nedostatkov po zavedení mýta, ktorá vznikla z podnetu združenia UNAS.

Komisia pod vedením štátneho tajomníka MDPT (ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií) – p. Švejnu – sa bude schá­dzať raz za mesiac. Na tomto stretnutí UNAS otvorili otázku výšky pokút a ich prekvalifikovania na zavinené (teda s úmyslom porušiť pravidlá mýta) a neúmyselné (teda tie, ktoré dopravca nespôsobí s úmyslom porušiť pravidlá mýtneho systému).

Na prednostnom a urýchlenom riešení pokút sa zhodlo celé plénum pracovnej sku­piny a už pred časom aj minister vnútra Daniel Lipšič prisľúbil pre­hodnotenie pokút, ktoré sú mimoriadne vysoké – vo výške 1655 eur za jazdu bez úhrady mýta (OBU jednotka v debete, OBU bez kreditu v prípade nefunkčnosti portálu zákazníckeho miesta – ne­možné dobytie OBU jednotky a pod., čo rozhodne nie je priame zavinenie vodiča).
UNAS žiada aj zmenu uplatňovania tzv. náhrad­ného výpočtu mýta k pokute – doplatok 650 km čo je cca ďalších 75 eur k pokute za jazdu bez úhrady mýta.

NDS, a. s., bola poverená porovnať výšku pokút v okolitých kra­jinách (D,A,CZ,PL,H) za nedodržanie ustanovení o poplatkoch za užívanie diaľnic (jazda bez úhrady) a má povinnosť v časovom predstihu poskytnúť tento materiál zúčastneným stranám a toto porovnanie prerokovať na 2. pracovnom stretnutí na MDPT 2. novembra 2010. K tomuto termínu pred­loží UNAS návrh výšky a logiky udeľovania týchto pokút.
K druhej zmene bude spracovávať podklady za neprávom vybe­rané náhradné výpočty mýta, keď Mýtna polícia na základe zákona musí pred uplatnením sankcie náhradného výpočtu mýta za úsek 650 km najskôr zisťovať, či sa dá iným elektronickým spôsobom zistiť skutočná vzdialenosť, ktorú vozidlo prešlo bez úhrady mýta a túto náhradným spôsobom vypočítať a sankcionovať. Na zá­klade informácií UNAS však pracovníci SkyTollu ako členovia do­pravnej jednotky mýtnej polície uplatňujú iba sankciu v plnej výške. Všetky zozbierané podklady o neprávne udelených pokutách pred­loží UNAS na 2. stretnutí na MDPaT a bude požadovať ich spätné uhradenie na základe porušenia zákona.
Okrem týchto dvoch bodov boli k problematike pokút navrho­vané okrem iného zmeny v signalizácii OBU jednotiek, navýšenie počtu zákazníckych miest tak, aby bolo možné kdekoľvek mýto v re­žime Pre Pay doplatiť, lepšie označenie zákazníckych miest na diaľ­ničných privádzačoch na čerpacie stanice, ako aj lepšie a viditeľnejšie označenie čerpacích staníc prevádzkujúcich úhrady mýta na ces­tách I. tried. Ďalším návrhom bola možnosť úhrady mýta v režime Pre Pay formou internetu cez rozhranie zákazníckeho prístupu na stránke: www.emyto.sk . V neposlednom rade boli spomenuté i neoznačené úseky ciest I. triedy, ktoré boli prísľubom ešte pred­chádzajúcej vládnej garnitúry.
 

Prečítajte si aj

Back to top button