Správy | Aktuality | Témy

MHD jazdí tunelom iba v Bratislave

Jediný mestský tunel na území Slovenska sa nachádza v Bratislave. V čase výstavby bol určený pre cestnú aj pešiu dopravu, pričom počas vojny mal slúžiť ako protilietadlový kryt.

Od rekonštrukcie v 80. rokoch minulého storočia sa využíva len ako električkový tunel s vylúčením ostatnej dopravy. Tunel dlhý 792,2 metra (m) pod Bratislavským hradom začali hĺbiť rakúskou tunelovacou sústavou v roku 1943. Dokončený bol v roku 1947. Keďže mal slúžiť aj ako kryt, boli v ňom vybudované tri obojstranné výklenky, v polovici dĺžky úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Prevýšenie východného portálu (v meste) oproti západnému portálu tunela (pri hrobke Chatama Sófera)  je 18 m. Obklad portálov a tunelovej rúry bol zhotovený z ryolitových kvádrov. Novým tunelom si cestu cez Bratislavu skracovali nielen autá a mestská hromadná doprava, ale aj chodci, ktorí mohli využiť i únikovú šachtu s vyústením na Palisádach. Šachtu neskôr uzavreli.
Veľkej rekonštrukcii sa tunel podrobil v rokoch 1982 – 1983. Po nej od 1. septembra 1983 slúžil už len pre premávku električiek.
V auguste 2001 sa uskutočnila v tuneli rekonštrukcia zle vypočítaného oblúka pri výjazde na nábrežie Dunaja. Havarijný stav napájacích a spätných káblov sa v tuneli riešil v septembri a októbri 2001.
Posledná rekonštrukcia tunela sa oficiálne začala 18. mája 2009. Tunel, ktorý je nosnou časťou MHD v Bratislave, bude po nej spĺňať európske kritériá, normy protipožiarnej ochrany, bude osvetlený a určený naďalej len pre električkovú dopravu. Obnova má prispieť k zlepšeniu statickej bezpečnosti a trvanlivosti nosnej konštrukcie stavby. V električkovom zvršku budú napríklad oproti súčasnosti aj pružné, izolačné a antivibračné prvky v uzloch spevnenia. Potrubie nadzemného vodovodu nahradí potrubie z tvárnej liatiny a uložia ho do podzemného železobetónového kanála vedľa koľají. Po celej dĺžke trate vybudujú nové trolejové vedenie. Ostenie tunela bude očistené, čím sa zvýrazní pôvodná farba a štruktúra muriva z ružového pórovitého ryolitu. Zrekonštruovaný tunel by mal opäť slúžiť verejnosti v máji budúceho roka. Po šesťdesiatich rokoch pribudol v Bratislave diaľničný tunel Sitina na Patrónke, ktorý slávnostne otvorili 23. júna 2007. Aj keď ho mestská hromadná doprava nevyužíva, odľahčuje premávku na Patrónke zhruba o 40 %. Tunel dlhý 1440 m tvoria dve samostatné dvojprúdové tunelové rúry, jedna pre každý jazdný smer. V každej z rúr je jeden núdzový záliv, na piatich miestach sú rúry prepojené únikovými chodbami. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 m, po oboch stranách sú chodníky široké 1 m.

Prečítajte si aj

Back to top button