Shell Eco Marathon 2011 s tromi rekordami

Aktuálny ročník Shell Eco-maratónu Europe 2011 opäť ukázal celoeurópsky charakter týchto pretekov. Zúčastnilo sa ich 187 tímov a víťazmi sa stali zástupcovia desiatich rôznych krajín.

Highlightom v triede E-mobility bolo stanovenie dvoch svetových rekordov v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť neuveriteľných 1 108 km na 1 kWh. Technický riaditeľ európskeho Shell Eco-marathonu, Norman Koch, povedal o víťazovi kategórie solárnych vozidiel: „Taliansky tím na mňa urobil veľký dojem. Ich vozidlo má z pohľadu optimalizácie efektivity motora i karosérie vynikajúcu konštrukciu. Vymyslieť a vytvoriť vozidlo schopné prejsť celé Taliansko s tak nízkou spotrebou energie je vskutku výnimočné.“

Tím z Polytech Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: „Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, ale my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je to veľká česť poraziť také dobré tímy.“



TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh.
V kategórii UrbanConcept ušiel tím z Fachhochschule v nemeckom Triere 232,9 km / kWh.

V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km na liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím DTU Roadrunners z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / l.

Francois Letort z tímu Microjoule mal z úspechu veľkú radosť: „Pracovali sme veľmi tvrdo, a to nielen tu na trati, ale aj počas uplynulých dvoch rokov. Víťazstvo je skvelou odmenou za všetku tú tvrdú prácu, ktorú členovia tímu odviedli."

Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii UrbanConcept tento rok nový rekord stanovil nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.

Člen víťazného tímu Jung Bluth uviedol: „Z víťazstva máme veľkú radosť, ale už na budúci týždeň budeme premýšľať o tom, čo urobíme pre budúci ročník. Je to pre nás neuveriteľný výsledok – dve autá a dve víťazstvá s našim vozidlom v kategórii UrbanConcept. A to si myslím, že aj s naším prototypom môžeme dosiahnuť oveľa viac."

Tento rok bola súťaž prvýkrát rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi
a druhá E-mobility, určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).

Na európskom Shell Eco-marathone sa zúčastnil aj viceprezident komunikácie spoločnosti Shell Niel Golightly. „Tieto preteky sú ukážkou úrovne tvorivosti a húževnatosti budúcej generácie európskych inžinierov,“ povedal. „Zastúpenie v oboch triedach – 57% v triede spaľovacích motorov a 43% v novej triede E-mobility – nám ukazuje, že záujem stlačiť spotrebu paliva na absolútne minimum je v oboch triedach enormný. Navrhovanie elektromobilov a vozidiel so spaľovacími motormi môže naznačovať cestu, ktorou sa budú uberať osobné automobily budúcnosti."

Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude na budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru Shell Eco-marathonu, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom. Shell Eco-marathon Europe si istotne udrží svojho ducha i v mestskom prostredí Rotterdamu.


Galéria k článku (3 fotografie)

redakcia Transport.sk, TS Shell

Podobné články