Správy | Aktuality | Témy

Slovenské ultraľahké lietadlá Dynamic WT9 lietajú po celom svete

Už viac než 420 dvojmiestnych ultraľahkých lietadiel typu Dynamic WT9 vyrobili od roku 2001 v neveľkej firme Aerospol spol. s r. o. v Prievidzi.

Okrem toho ďalších 50 si ich doma poskladali technicky zdatní zákazníci z komponentov, ktoré v Prievidzi vyrobili. Výrazne tak prispievajú k rozvoju individuálnej leteckej dopravy. 

Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku, a to pre svoje výborné letové vlastnosti a spoľahlivosť. Najviac ich lieta v Nemecku a vo Francúzsku, uviedol hlavný konštruktér lietadla a spoločník vo firme Tadeáš Wala. Lietajú však na nich aj v ďalších krajinách Európy, v Austrálii, Novom Zélande, Iráne i v USA. Na Slovensku je ich približne 20, konštatoval Wala.
      
Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie, ale zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Dovedna 11 rokov bol členom československej reprezentácie a už vtedy lietal na vetroni vlastnej konštrukcie. Po roku 1989 začal vetrone vyrábať. V priestoroch prievidzského letiska založil malú dielňu a neskôr aj spoločnosť Aerospol. Potom sa konečne pustil do realizácie svojho sna.
      
Desať rokov trvalo, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Českej republike a Nemecku a neskôr aj v ďalších európskych i zámorských krajinách. Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi ostatnými automobilmi a sú prekvapení, že sa zrodilo bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.
      

Je vyrobené z moderných kompozitných materiálov a jeho hmotnosť je iba 275 kg. Dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Optimálnou je však 200-km rýchlosť. Výhodou je, že motor spotrebúva klasický 95-oktánový bezolovnatý benzín. Plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom. Cena lietadla Dynamic WT9, podľa rozsahu technického vybavenia, je necelých 100.000 eur.
      
Lietadlá Dynamic si kupujú podnikatelia, ktorí sa chcú rýchlo prepraviť za svojimi obchodmi, ale najviac slúžia na športové účely. Mimoriadne sa osvedčujú pri vyťahovaní vetroňov do vzduchu pri hromadných súťažných štartoch, ale aj pri tréningoch. Riaditeľ spoločnosti Aerospol Ján Hrabovský upozornil aj na oveľa nižšie prevádzkové náklady v porovnaní so staršími typmi motorových lietadiel. Sú zároveň aj ekologickejšie. Ukázalo sa to aj počas vlaňajších Majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré sa uskutočnili práve v Prievidzi a zúčastnilo sa na nich vyše 100 pretekárov.

Letisko je na pokraji Prievidze a ak by obyvateľom nad hlavami lietali staré hlučné lietadlá, neboli by spokojní. Vetrone však do vzduchu dostávalo 15 Dynamicov, ktoré urobia hluk len ako osobné auto, alebo malý motocykel. Okrem toho Lietadlo Dynamic je mimoriadne vhodné aj na výcvik pilotov. Absolvovalo ich už viacero záujemcov, ktorí v súčasnosti už lietajú na veľkých dopravných lietadlách v rôznych krajinách, dodal Hrabovský.

Prečítajte si aj

Back to top button