Vodná doprava

Čínske lodenice nemajú zákazky, grécki lodiari nové lode nechcú

Väčšine čínskych lodeníc sa v posledných mesiacoch nedarí nájsť žiadne nové zákazky napriek tomu, že pred 20 mesiacmi čínska vláda s cieľom pomôcť domácim firmám ponúkla gréckym lodiarskym spoločnostiam úvery za 5 miliárd USD (4,01 miliardy eur).

Orientácia na grécky lodiarsky sektor nebola náhodná, grécki vlastníci lodí totiž kontrolujú najväčší lodiarsky park na svete. Premiér Wen Ťia-pao v októbri 2010 oznámil, že čínske štátne banky poskytnú gréckym vlastníkom lodí úvery v spomínanej hodnote. Doteraz však grécke firmy podľa poradenskej spoločnosti XRTC Business Consultants požiadali o úvery len za 1 miliardu USD. Firma so sídlom v Aténach poskytuje poradenstvo čínskej banke China Development Bank, ktorá úverovanie koordinuje.
      
Podľa viacerých gréckych spoločností bolo rozhodnutie Číny výhradne politickým krokom, ktorý nemal podporu bankového ani lodiarskeho sektora. Lodiarske firmy si prestávajú objednávať nové lode, keďže problematická situácia vo svetovej ekonomike znižuje objem prepravy a súčasná celková prepravná kapacita ropných tankerov, kontajnerových a iných obchodných lodí dosahuje rekordnú úroveň.
      
Výsledkom je, že takmer 90 % čínskych lodeníc nezaznamenalo tento rok ani jednu zákazku a zhruba 28 % nedostalo žiadnu už od konca roka 2009. To znamená pre veľkú časť čínskych lodeníc mizivé šance na prežitie. Vo februári tohto roka predstavitelia štátnej spoločnosti China State Shipbuilding Corporation uviedli, že do dvoch až troch rokov zhruba polovica z 1600 čínskych lodeníc buď zbankrotuje, alebo ich prevezmú silnejší hráči.
 

Prečítajte si aj

Back to top button