Vodná doprava

Nemeckí lodní prepravcovia bojujú v súčasnej kríze o existenciu

Malé a stredné firmy nie sú vždy výhodné.

V pondelok (3. 9.) to konštatovali v Hamburgu na lodiarskom veľtrhu účastníci diskusného stretnutia Ship Finance Forum, ktoré zorganizoval nemecký denník Financial Times Deutschland. Nedostatky malých prepravných firiem sa výrazne prejavujú práve teraz počas nového ekonomického poklesu. Nemecká lodná preprava je rozdrobená a podniky v nej často postupujú neprofesionálne. Banky sa obávajú o úvery, ktoré im poskytli a dôrazne žiadajú fúzie v sektore.
      
Nevyhnutnosť vytvárania väčších prepravných firiem zdôraznil aj Stefan Rindfleisch z prominentnej nemeckej advokátskej kancelárie Ehlermann Rindfleisch Gadow. Dodal, že konsolidácia je nevyhnutná a banky musia v nej zohrať viditeľnú a významnú úlohu. Bez ich aktívneho pôsobenia sa totiž v sektore nič nezmení. 

Malé prepravné firmy sú veľmi slabé na to, aby dokázali splácať významnejšie úvery, bez ktorých sa nedajú získať nové plavidlá. Financovanie lodných podnikov prostredníctvom fondov zaniklo. Asi sto prepravcov sa už dostalo do platobnej neschopnosti. Úvery, ktoré lodní prepravcovia nedokážu splácať, zaťažuje hospodárenie bánk. Christian Nieswandt z HSH Nordbank, ktorá je najväčším financovateľom výrobcov lodí a lodných prepravcov, uviedol, že banka bude musieť reštrukturalizovať asi polovicu svojho portfólia v tomto sektore.
      
Budúcnosť nemeckej lodnej prepravy môžu zabezpečiť len fúzie. V krajine podniká viac ako 400 firiem, ktorých prepravná flotila pozostáva z jedného až desiatok plavidiel. Avšak priemerne ich na jednu firma pripadá len deväť. Na fóre sa hovorilo o výhodách väčších firiem z hľadiska rastu produktivity práce, znižovania nákladov a rovnocennejšieho vzťahu k svetovým morským prepravcom, medzi ktorých patrí napríklad koncern Hapag-Lloyd.
      
Výhodnosť fúzií potvrdil aj Hermann Klein zo spoločnosti Blue Star. Pred časom vznikla zlúčením firiem E. R. Schiffart a Komrowski. Klein uviedol, že konsolidácia je jedným z možných riešení pre odvetvie, ktoré dusí kríza.
 

Prečítajte si aj

Back to top button