Číňania chcú vybudovať nový prieplav v Strednej Amerike

Čínska spoločnosť HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Ltd., spolupracuje s nigérijskou vládou na projekte prieplavu, ktorý by mal v Strednej Amerike spojiť po novej trase Indický a Atlantický oceán.

Experti podľa AP odhadujú, že jeho realizácia by mala trvať 11 rokov a 200 kilometrov dlhá vodná cesta by si mala vyžiadať 40 miliárd USD (30,17 miliardy eur). Podporovatelia projektu tvrdia, že realizácia diela by priniesla 40.000 pracovných miest v stavebníctve a na dvojnásobok by vzrástol príjem na obyvateľa v tejto chudobnej stredoamerickej krajine. Vláda prezidenta Daniela Ortegu chce prenajať prieplav Číňanom na 100 rokov.
      
Prezident predstavil projekt minulý týždeň a odo dnes by sa malo začať v nikaragujskom parlamente schvaľovanie licencie Číňanom. Národné zhromaždenie by malo o nej hlasovať vo štvrtok (13.6.) Prezidentovi stúpenci majú v 92-člennom parlamente dostatočnú väčšinu a o výsledku hlasovania by sa nemalo pochybovať. Opozičné Sandinistické hnutie obnovy, ktoré sa v roku 1995 vyčlenilo od Ortegu, sa pokúša pribrzdiť schvaľovací proces a žiada viac informácií o realizátorovi diela. Ďalší kritici spochybňujú životaschopnosť projektu.

O pár stoviek kilometrov južnejšie od Nikaraguy už od augusta 1914 funguje 75-kilometrový Panamský prieplav. V súčasnosti sa rozširuje a prehlbuje za 5,2 miliardy USD, čím sa vytvoria podmienky, aby medzi oboma oceánmi mohli plávať podstatne väčšie nákladné lode než doteraz. Rekonštrukcia Panamského prieplavu, ktorá sa začala v roku 2007, sa má skončiť na budúci rok. Prvá verzia novodobého Nikaragujského prieplavu pochádza z roku 2006. Zámer vybudovať ho však jestvuje už asi 400 rokov, ale neboli naň ani finančné prostriedky, ani vhodná technika, ani solventní investori.
     
Pred siedmimi rokmi experti vypočítali, že cez Nikaragujský prieplav by sa malo prepravovať 4,5 % ročnej svetovej námornej tonáže. Kalkulovalo sa so ziskovou maržou 22 %. Údaje o ekonomike projektu z minulého týždňa sú ešte lepšie. Čínska firma vo vyhlásení uviedla, že počká, ako sa nikaragujský parlament rozhodne. V prípade pridelenia koncesie by projekt dopracovala do podrobností v technologickej, ekonomickej, environmentálnej a sociálnej oblasti. "Naším zámerom je realizovať projekt so svetovými parametrami," uvádza sa v jej vyhlásení.
 

transport.sk, TASR

Podobné články