Vodná doprava

Čínska kontajnerová loď pláva cez vody Arktídy do Európy

Jung Šeng je pomerne nezaujímavé plavidlo. Český denník E15 o lodi napísal, že onedlho prepíše históriu.

Ako prvá kontajnerová loď sa vydala na plavbu z Číny do Európy cez vody Arktídy. Nová cesta by mala priniesť výraznú úsporu nákladov na dopravu tovaru a skrátiť plavbu asi o 14 dní. Loď s výtlakom 19.000 ton, ktorú využíva čínska štátna spoločnosť Cosco Group, opustila prístav Ta-lien 8. augusta a do holandského Rotterdamu má doplávať 11. septembra. Na ceste tak bude 35 dní, kým po južnej trase cez Suezský prieplav a Stredozemné more trvá plavba priemerne 48 dní.
      
Trasa cez vody Arktídy je dlhá 13.000 km, meria teda asi o 3900 menej ako južnou trasou. Ruská Správa severomorskej cesty vydala tento rok v lete 393 povolení na plavbu, kým vlani ich schválila iba 46 a v roku 2010 odsúhlasila len štyri. Morskí dopravcovia uznávajú potenciál severnej cesty, ale zostávajú opatrní. Otvára sa v júli a na sklonku novembra sa koncentrácia ľadových krýh stane pre obyčajné lode nebezpečnou.
      
Analytická spoločnosť Lloyd’s List odhaduje, že sa v roku 2021 cez vody Arktídy podarí prepraviť 15 miliónov ton nákladu. To by bol len zlomok tonáže zásielok, ktorý prúdi cez Suezský prieplav. Vlani sa vydalo južnou trasou 17.000 lodí, ktoré previezli viac ako 900 miliónov ton tovaru.
 

Prečítajte si aj

Back to top button