Vodná doprava

Prevádzkovatelia tankerov zažívajú najhoršie obdobie od roku 1997

Najnižší objem dovozu ropy do Číny z oblasti západnej Afriky v posledných dvoch rokoch obmedzuje dopyt po tankeroch na tejto trase, čo pre lodiarske firmy znamená predĺženie obdobia enormne nízkych prepravných sadzieb.

Vzhľadom na ich vývoj by tento rok mali dosiahnuť najnižšiu úroveň minimálne od roku 1997. Informovala o tom agentúra Bloomberg. Na základe plánov nakládky a prieskumu Bloombergu medzi obchodníkmi čínske rafinérie plánujú tento mesiac nakúpiť o 28 % menej ropy zo západnej Afriky než v septembri minulého roka. To je najnižší objem od augusta 2011, keď sa začalo s evidenciou týchto údajov. Dôvodom je, že Čína stále viac uprednostňuje lacnejšiu ropu z Blízkeho východu, čím však aj skracuje dĺžku trasy pre prepravné firmy.

Takýto vývoj nepriaznivo zasahuje do akcií lodiarskych spoločností. Hodnota akcií spoločnosti Frontline, ktorá prevádzkuje najväčší počet tankerov na svete (kontroluje 32 supertankerov), klesne podľa analytikov do 12 mesiacov o 35 %. Tento rok už hodnota akcií firmy Frontline klesla o 21 % na 14,70 nórskej koruny (1,84 eura) za akciu. Do 12 mesiacov by podľa analytikov mala klesnúť až na 9,49 NOK/akcia. Spoločnosť, ktorú založil nórsky miliardár John Fredriksen, by mala tento rok prehĺbiť čistú stratu na 144,7 milióna USD (109,85 milióna eur). Hodnota akcií firmy Euronav so sídlom v Antverpách, ktorá vlastní 13 supertankerov, by mala do 12 mesiacov klesnúť zhruba o 24 % a jej tohtoročná strata sa odhaduje na 85,1 milióna USD.
 

Prečítajte si aj

Back to top button