Vodná doprava

Nikaragua získala akcie od prevádzkovateľa nového prieplavu

Nikaragua získala koncom minulého týždňa balík akcií od budúceho prevádzkovateľa plánovaného prieplavu medzi Atlantikom a Tichým oceánom.

DPA informovala, že vláda a armáda budú mať zástupcov v grémiu, ktoré bude čínskej firme HKND Group radiť pri vypracúvaní projektu významného dopravného koridoru medzi dvoma oceánmi. Zatiaľ nie je známe, koľko akcií dostalo ministerstvo financií.
      
HKND už dokončuje realizačnú štúdiu projektu, ktorého súčasťou bude aj železničná trať vinúca sa popri prieplave, dva prístavy a dve letiská. Celý projekt by mal stáť okolo 30 miliárd eur. Opozícia to kritizuje. Obviňuje vládu, že čínskej firme vyšla veľmi v ústrety aj tým, že HKND dostala koncesiu na jeho prevádzkovanie na 100 rokov.
      
HKND na svojej internetovej stránke uvádza, že jej projekt Nikaragujského prieplavu je ekonomicky opodstatnený, lebo v nasledujúcich rokoch dôjde k prudkému rastu prepravy tovarov po mori medzi východom a západom planéty. Je to jeden z dôležitých argumentov, prečo treba postaviť v Strednej Amerike druhý kanál. Taký, ktorý bude spĺňať požiadavky na dopravu po mori v 21. storočí. Už v blízkej budúcnosti sa totiž budú stavať podstatne väčšie kontajnerové lode, pre ktoré už ani súčasné veľké úpravy Panamského prieplavu nebudú vyhovovať.
      
Vedenie HKND kalkuluje s tým, že do roku 2030 sa na trase východ-západ zvýši objem prepravy tovarov o 240 %. Ich celková hodnota, ktorá prejde oboma stredoamerickými prieplavmi, dosiahne 1,4 bilióna USD (1,04 bilióna eur) ročne. Tým sa tieto cesty stanú strategickými obchodnými tepnami sveta. Navyše lode, ktoré budú prechádzať Nikaragujským prieplavom, budú prevážať náklad lacnejšie preto, lebo pri vyššej tonáži klesnú náklady na mernú jednotku nákladu a skráti sa aj trasa medzi východnou Áziou a východným pobrežím Severnej a Južnej Ameriky.
      
Trasa zo Šanghaja do Baltimore bude cez Nikaragujský prieplav kratšia o 4000 km ako cez Suezský prieplav a o 7500 km kratšia ako okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje. V prvom prípade sa na palive pri súčasných cenách ušetrí 500.000 a v druhom najmenej milión USD. Ak sa náklad bude prepravovať na veľkej kontajnerovej lodi, pre ktorú bude vhodný len Nikaragujský prieplav, v prvom prípade sa znížia náklady na mernú jednotku o 110, respektíve 327 USD.
 

Prečítajte si aj

Back to top button