Vodná doprava

Slovensko zmodernizuje plavebné komory v Gabčíkove s grantom z EÚ

Prevádzka vodnej dopravy po Dunaji bude plynulejšia a bezpečnejšia. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja totiž získalo európsky grant vo výške takmer 123 miliónov eur na obnovu plavebných komôr Vodného diela (VD) Gabčíkovo.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) pripomenul, že vodné dielo je v prevádzke 24 rokov a prirodzene sa opotrebováva. „Štátny rozpočet by v tomto momente asi nemal toľko peňazí, aby sme to, čo treba urobiť na VD Gabčíkovo, vedeli spraviť. Ten projekt je veľmi významný z troch hľadísk. Je to hľadisko dopravy na Dunaji, hľadisko bezpečnosti a hľadisko celoročného využitia tejto našej rieky, ktorá tečie cez celú Európu,“ uviedol počas dnešnej prezentácie projektu v Bratislave.
 
Celkové náklady na projekt modernizácie plavebných komôr dosiahnu viac než 144 miliónov eur, pričom takmer 123 miliónov eur z tejto sumy pokryje príspevok z Nástroja na prepájanie Európy a vyše 21 miliónov eur tvorí spolufinancovanie zo strany štátu. Zodpovednosť za realizáciu projektu nesie ministerstvo životného prostredia.
 
Šéf rezortu László Sólymos (Most-Híd) poukázal na to, že vodné dielo má pre krajinu strategický význam. „Chráni nás pred záplavami, reguluje tok rieky a, samozrejme, má aj značný energetický prínos. Bežné opravy už nepostačujú, nastal čas na veľkú opravu týchto plavebných komôr. Som presvedčený, že spoločnými silami zvládneme túto úlohu a plavbu na rieke Dunaj spravíme bezpečnejšou,“ konštatoval.
 
Generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Daniel Kvocera vyčíslil, že cez komory sa ročne preplaví okolo 285.000 ľudí a 6 miliónov ton nákladu. „Počas takmer 25-ročnej histórie VD Gabčíkovo si jeho majestátnosť mohli prezrieť celkom zblízka cestujúci na takmer 360 000 plavidlách, a to nielen z podunajských krajín, ale v rámci celej Európy,“ priblížil.
 
Zástupkyňa Európskej komisie (EK) Desirée Oen vyzdvihla význam projektu nielen pre Slovensko, ale tiež pre susedné Rakúsko a Maďarsko, ako aj celý rýnsko-dunajský koridor. „Tento projekt je priateľský k životnému prostrediu, pomôže pri zabraňovaní povodniam, pomôže doprave a rovnako sem priláka turistov. Je to výhodné pre všetkých, prinesie to rast a pracovné miesta,“ zhodnotila.
 
Verejné obstarávanie plánuje envirorezort vypísať v úvode budúceho roka, stavebné úpravy by sa mali začať niekedy v jeho polovici a obe komory by mali byť zmodernizované do konca roka 2020. Práce sa budú realizovať počas nepretržitej prevádzky.

Prečítajte si aj

Back to top button