Logistika a skladovanie

V Leopoldove by malo vyrásť moderné prekladisko tovarov

V procese posudzovania dopadov na životné prostredie je projekt Verejného terminálu intermodálnej prepravy v Leopoldove.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ním reaguje na celoeurópsky trend zvyšovania podielu ekologicky zameraného typu prepravy. Intermodálna preprava využíva viaceré  druhy dopravy pomocou jednej a tej istej nákladovej jednotky bez manipulácií s jej obsahom. Charakterizuje ju zvyšovanie rýchlosti, spoľahlivosti a presnosti dodania tovarov v nákladnej doprave, a to za pomoci moderných technických zariadení a výpočtovej techniky. V Európe je neodlučiteľným prvkom dopravnej politiky hlavne z dôvodu znižovania negatívnych účinkov cestnej dopravy na životné prostredie, spotrebu palív a energie, nákladov na údržbu diaľnic a ciest, na záber pôdy a zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky. Terminál Leopoldov má byť jedným z veľkých terminálov medzinárodného významu ako sú Bratislava, Žilina, Košice a Dobrá pri Čiernej nad Tisou. Z hľadiska funkcie bude terminálom typu HUB, ktorý tvorí zberný bod vzájomného prepojenia terminálov (hub and spoke) a prepojenia námorných a vnútrozemských terminálov. Má plniť funkciu centrálneho prerozdeľovacieho terminálu aj pre Slovensko, dopravne bude napojený na sieť veľkých distribučných centier v Európe. Prevládať bude prekládka medzi železničnými vozňami – prekládka medzi vlakovými súpravami, v malom rozsahu prekládka medzi železničnou a cestnou dopravou.
Posudzovaný návrh uvažuje v cieľovom stave o výstavbe dvoch terminálov umiestnených vedľa seba. Rozsah zariadení obidvoch terminálov bude prakticky rovnaký. Lokalita sa nachádza juhozápadne od mesta Leopoldov v katastrálnom území Šulekovo mimo zastavané územie obce, na východe je vymedzená železničnou traťou č. 120 Bratislava – Púchov, na západe diaľnicou D1 a na severe komunikáciou č. II/513. Pozemky okolo trate sú v súčasnosti z väčšej časti určené na poľnohospodárske využitie. Nenachádzajú sa na nich žiadne spevnené plochy ani iné zariadenia, ktoré by museli byť odstránené. Každý z terminálov má mať podľa návrhu päť manipulačných koľají s normálnym rozchodom v dosahu koľajových žeriavov, z ktorých jednu bude možné využívať aj na horizontálnu prekládku v systéme Ro-La (Rollende Landstrasse). Dĺžky prekládkových koľají budú minimálne 721 metrov. Ďalej to bude 6 pruhov úložných plôch pre krátkodobé polohovanie, ktoré budú poskytovať 839 pozícií, kde bude možné stohovať výmenné kontajnery. Okrem toho budú pre obidva terminály postavené spoločné objekty ako administratívno-prevádzková budova, opravovňa poškodených zariadení, parkovacie plochy pre čakajúce cestné súpravy a osobné autá, deponovacie plochy na dlhodobú skládku a prevádzkové skladovanie i havarijné stanovište. Navrhovateľ v súvislosti s možnou zvýšenou hladinou hluku deklaruje, že terminál nebude pracovať v nočných hodinách.
Podľa investičného harmonogramu by sa mala prvá časť začať stavať na konci roka 2012 s predpokladaným ukončením zhruba za 12 mesiacov. Druhá bude záležať od budúcej hospodárskej situácie, potreby ďalších prepravných kapacít a vzniku konkurenčných zariadení. Štúdia realizovateľnosti očakáva 100-% využitie prvej časti terminálu až zhruba za 30 rokov od jej uvedenia do prevádzky. Projekt terminálu Leopoldov je zaradený do Operačného programu Doprava v rámci prioritnej osi 3 – Modernizácia a rozvoj infraštruktúry intermodálnej prepravy. Náklady sú asi 41,95 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.
 

Prečítajte si aj

Back to top button