Železničná doprava

Do nákladného prístavu v Bratislave prišiel prvý skúšobný vlak z Číny

Do nákladného prístavu v Bratislave prišiel prvý skúšobný nákladný vlak z Číny.

V pondelok ho v slovenskom hlavnom meste oficiálne privítali minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd), štátna tajomníčka ministerstva financií a zároveň splnomocnenkyňa vlády pre iniciatívu „Hodvábnej cesty“ Dana Meager a veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky na Slovensku Lin Lin.
 
Preprava po železnici z Číny aj cez Slovensko sa obnovila po vyše ročnej prestávke. „Je to významná udalosť pre Slovensko, pretože po roku prichádza čínsky vlak do Bratislavy. Myslím si, že neostaneme pri skúšobnej prevádzke a pôjdeme v tomto ďalej,“ uviedol Érsek.
 
Cesta vlaku z čínskeho Dalianu cez Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala celkom 17 dní. V desiatkach kontajneroch vezie vlak tovar, ktorý bude teraz smerovať buď po železnici, alebo kamiónovou dopravou ďalej k zákazníkom do celej strednej Európy.
 
Tento vlak je podľa ministerstva dopravy vôbec prvým, ktorého trasa vedie cez takmer celé územie Slovenska. Pred samotným príchodom do Bratislavy je však nevyhnutná prekládka kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál kombinovanej dopravy Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach.
 
„Samozrejme, treba rozmýšľať nad tým, aby tieto vlaky potom nešli naspäť prázdne do Číny. Máme možnosť tieto vlaky cestou späť naplniť,“ apeloval šéf rezortu dopravy. Od budúceho roka začne podľa ministerstva vlak z čínskeho Dalianu premávať do prekladiskového terminálu v Bratislave raz týždenne, v druhej polovici roka 2018 pôjde dvakrát za týždeň.
 
„Doterajšie vlakové prepravy z Číny do Európy cez Slovensko dokazujú, že táto trasa je nielen rýchla, ale aj bezpečná,“ zdôraznila Meager. Už dávno sa podľa jej slov nehovorí len o samotnej preprave, ale hovorí sa o tzv. ekonomických koridoroch, v rámci ktorých možno v najbližších rokoch očakávať významné pohyby v oblasti investícií. „Projekt Hodvábnej cesty považujem za jeden z najdôležitejších pilierov ďalšieho rozvoja národného hospodárstva Slovenska,“ uviedla.
 
Podľa veľvyslanca Lina je dĺžka tejto novej trasy oproti pôvodnej kratšia a efektivita prekládky je vyššia. „Verím tomu, že prevádzkovanie tohto uceleného vlaku spôsobí, že spolupráca Slovenska a Číny v dopravno-logistickej oblasti bude ešte väčšia,“ opísal Lin.
 
Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 prepraviť cez Slovensko približne 500 ucelených vlakov z Číny do Európy. V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť 5000 takýchto vlakov za rok, asi 2000 z nich by mohlo prechádzať práve cez Slovensko.
 
Na východe Slovenska sú zároveň podľa ministerstva pripravené aj projekty vybudovania logistického a obchodného zázemia pre nákladné vlaky, čo by prinieslo okrem zvýšenej zamestnanosti aj rozvoj obchodu a s tým spojené príjmy pre Slovensko.

Prečítajte si aj

Back to top button