O realizácii širokorozchodnej rozhodne štúdia do polovice roka 2014

O začiatku realizácie štúdie uskutočniteľnosti projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko až do Viedne rozhodne valné zhromaždenie spoločnosti Breitspur Planunsgesellschaft, ktorú vytvorili železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska.

"Valné zhromaždenie sa uskutočňuje v zmysle stanov spoločnosti, presný dátum zatiaľ stanovený nebol. Kedy by mala byť štúdia hotová bude stanovené v súťažných podkladoch," povedala pre TASR hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
      
S dokončením štúdie sa podľa informácii TASR počíta do konca tohto alebo najneskôr v prvej polovici budúceho roka. Materiál má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.
      
Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň-Bratislava. "Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ako sa prezentuje v médiách, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko najvýhodnejšia ekonomická, strategicko-geopolitická lokalizácia," povedala pre TASR advokátka Jana Martinková, ktorá sa tejto problematike dlhšie venuje, odvolávajúc sa na rakúske zdroje.
      
Podľa portálu pluska.sk Slovensko o projekt údajne bojuje najmä s Maďarskom, ktoré sa má o širokorozchodnú tiež zaujímať. Proti projektu sa stavia opozícia, SDKÚ i Most-Híd, ktorý sa obáva, že o zamestnanie prídu stovky ľudí zo súčasného prekladiska v Čiernej nad Tisou. "Spôsob rokovania, ktorý vedie premiér Robert Fico, zbaví v Čiernej nad Tisou tritisíc rodín existencie. Prečo nevieme dať podmienky, aby sa neoplatilo stavať železnicu do Viedne?" povedal pre portál pluska.sk podpredseda Mosta-Híd Zsolt Simon.
      
Odmietaním projektu z politických dôvodov by mohlo Slovensko stratiť, tvrdí naopak Martinková pre portál pluska.sk. "Odklonom cez Maďarsko by sme v Čiernej nad Tisou tak či tak prišli o pracovné miesta, lebo cez toto prekladisko by išlo oveľa menej tovaru, ktorý smeruje do západnej Európy." Podľa predbežných štúdií by prevádzka širokorozchodnej priniesla Slovensku viac ako 8000 pracovných miest a výstavba železnice z Košíc do Bratislavy by na päť rokov zamestnala ďalších 2000 ľudí. Projekt nateraz má podporu vlády, ktorá má záujem na jeho úspechu. "Kto by chcel odstúpiť od projektu, nevníma realitu v medzinárodnom kontexte," povedal premiér Fico.
 

transport.sk

Podobné články