Železničná doprava

Na štúdii, či sa oplatí širokorozchodná, sa začne pracovať najskôr od júna 2014

Technické a cenové ponuky na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na vybudovanie širokorozchodnej železnice medzi Košicami a Viedňou podali štyri medzinárodné konzorciá.

Obstarávateľ, spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft GmbH, ktorého akcionárom sú železničné spoločnosti Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, vyberie víťaza tendra v júni 2014. Potvrdila pre TASR advokátka Jana Martinková. Uspieť majú šancu aj slovenské firmy. „Bez ich know-how by to bolo ťažko realizovateľné,“ dodala Martinková.
     
Termín rozhodnutia, či sa vôbec širokorozchodná trať oplatí stavať, ostáva otvorený. „Hovoriť o konkrétnom a hlavne korektnom termíne by bola čistá špekulácia, čo doterajší vývoj len dokazuje, nakoľko ho ovplyvňujú diplomaticko – strategické faktory a len jeden ekonomický, a to výsledok pripravovanej štúdie realizovateľnosti. Na vypracovanie jej ekonomicko – právnej časti ešte len bude vyhlásené verejné obstarávanie,“ upozornila advokátka.
      
Projekt predĺženia širokorozchodnej trate dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec. „Slovensko si dnes takýto projekt zo štátneho rozpočtu nemôže dovoliť. Je šialenstvom financovať projekt, ktorý zoberie prácu zo Slovenska za peniaze slovenských občanov,“ vyhlásil v lete podpredseda SDKÚ-DS Viliam Novotný. 
      
Podľa prezidenta Zväzu strojárskeho priemyslu SR Alexeja Beljajeva pôjde vždy o politické rozhodnutie. Slovenskej ekonomike tento infraštrukturálny projekt neuškodí. „Nikto nebude chcieť vo Viedni prekladať suroviny ako je uhlie alebo železná ruda, čo je v súčasnosti asi 80 percent objemu tovaru, ktorý prúdi cez širokorozchodnú na Slovensko. To aj v budúcnosti ostane doménou Čiernej nad Tisou. Tovary s vyššou pridanou hodnotou však budú prichádzať do regiónu Bratislava-Viedeň-Györ, ktorý je na to logisticky pripravený,“ konštatoval Beljajev pre TASR. 
      
Výstavba širokorozchodnej môže byť rentabilná pri preprave viac ako 26 miliónov ton tovaru ročne. „Z predbežných analýz vychádza, že výstavba a prevádzka širokorozchodnej trate by Slovensku priniesla nielen zvýšenie zamestnanosti, ale i významný ekonomicko – hospodársky profit. Naopak, odmietnutie projektu otvorí možnosti rastu len našim severným a južným susedom a Slovensko izoluje aj od doterajšieho profitu z jej prevádzkovania,“ uzavrela Martinková.
 

Prečítajte si aj

Back to top button