Železničná doprava

Priemerný vek električiek v mestskej hromadnej doprave je vyše 20 rokov

Hlavným problémom verejnej osobnej dopravy na Slovensku je nedostatok financií na jej udržateľnú a systematickú prevádzku, ako aj údržbu a obnovu dopravných prostriedkov a infraštruktúry.

Konštatuje to ministerstvo dopravy v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý schválila vláda SR. Napríklad najmä v mestskej hromadnej doprave je podľa rezortu badateľný skrytý investičný dlh, keďže sa priemerný vek električiek pohybuje nad hranicou 20 rokov. U trolejbusov je zase priemerný vek do 19 rokov a v prípade autobusov do 12 rokov.
      
Nedostatočná miera údržby zase spôsobuje množstvo obmedzení na električkových tratiach, ktoré môžu viesť až k zastaveniu prevádzky. Napríklad, ako je to pri trati na hlavnú železničnú stanicu v Bratislave. „V prípade dodania nových električiek sú v súčasnosti niektoré trate pre moderné nízkopodlažné vozidlá nezjazdné,“ dodalo ministerstvo v dokumente. 
      
Električková doprava funguje v Bratislave a Košiciach. Bez systémového riešenia zlepšenia financovania a súčasne aj kontroly údržby nebude podľa rezortu možné riadne udržiavať ani nové a modernizované trate. Najmä v Bratislave, Košiciach a Prešove nie je pritom zabezpečená dostatočná kapacita verejnej osobnej dopravy počas prepravných špičiek, čo neumožňuje zastaviť či naopak zvrátiť úbytok cestujúcich v prospech automobilovej dopravy. V Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Žiline zase chýbajú alebo nie sú prepojené trolejbusové trate, čo neumožňuje plne využiť potenciál trolejbusovej dopravy.
      
Ministerstvo si tak v stratégii ako ciele okrem iného stanovilo dosiahnutie toho, aby bola verejná osobná doprava a nemotorová doprava preferovaná v porovnaní s automobilovou dopravou. Tiež zabezpečiť dostatok finančných zdrojov na jej prevádzku, údržbu a obnovu dopravných prostriedkov a infraštruktúry, ale i zvyšovanie kvality vozidlového parku.
 

Prečítajte si aj

Back to top button