Železničná doprava

Po novom železničnom moste v Trenčíne prešiel prvý vlak

Po novom železničnom moste Váh v Trenčíne prešiel v utorok dopoludnia prvý vlak.

Most je súčasťou modernizácie železničnej trate v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá. Zhotoviteľom stavby je Združenie pod Brezinou, ktorého lídrom je spoločnosť TSS Grade. Most je dlhý 343 metrov a vlaky po ňom môžu jazdiť maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu.
 
Podľa generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Martina Erdössyho sprevádzkovanie železničného mosta je jedným z dôležitých míľnikov stavby. „Celú modernizáciu III. etapy sprevádzali mnohé diskusie. Dnešné spustenie nového železničného mosta je pre všetkých dosiahnutím dôležitého cieľa, je novou dominantou mesta a som rád, že sa toto zaujímavé stavebné dielo podarilo sprevádzkovať. V Trenčíne máme od teraz  jeden z najmodernejších železničných mostov v Európe, verím, že sa potvrdí jeho bezpečnosť, komfort a ocenia to najmä cestujúci,“ povedal Erdössy.
 
Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký skonštatoval, že sme opäť o krok bližšie k rýchlejšiemu prepojeniu medzi západom a východom republiky. „Rýchlosť a komfort je presne to, čo cestujúci potrebujú. Veríme, že tento most bude slúžiť bez problémov a že cestujúci dostanú to, čo potrebujú – zrýchlenie presunu,“ doplnil Hlubocký.
 
Podľa trenčianskeho primátora Richarda Rybníčka je po cestnom moste nový železničný most kľúčovým pre Trenčín. „Nový most dramatickým pozitívnym spôsobom mení charakter Trenčína ako jedného z dôležitých dopravných uzlov. Život v Trenčíne sa po všetkých tých problémoch zlepší a bude jedným z miest, kde sa bude dať pohodlne dostať aj vlakom do centra mesta, čo zvýši atraktivitu Trenčína v očiach turistov i obyvateľov,“ zdôraznil Rybníček.
 
Pôvodný termín sprevádzkovania mosta bol na jeseň 2015, dvadsaťmesačné oneskorenie zdôvodnil generálny riaditeľ TSS Grade Dušan Chovanec viacerými aspektmi. „Stavba mosta bola jednou z najnáročnejších stavieb na železnici, priebežne sa muselo meniť niekoľko technických riešení. Deväťdesiat percent stavby je v intraviláne mesta, križovali sa dopravné komunikácie a siete, niektoré veci nebolo možné realizovať podľa pôvodných plánov, mnoho technických problémov sa objavilo až po výkopových prácach. Oneskorenie je dôsledkom úprav jednotlivých etáp stavby,“ doplnil Chovanec s tým, že celá stavba bude ukončená v auguste alebo v septembri. 
 
Nový železničný most v Trenčíne je vytvorený z dvoch samostatných mostov, pričom pravý a ľavý most je uložený na spoločných podperách. Šírka jedného mosta je 7,05 metra, výška 15,95 metra. Most bol budovaný metódou letmej betonáže a časť prvého a siedmeho poľa boli realizované na podpernej skruži. Na moste je osadených 13 oblúkových trakčných brán, každá s hmotnosťou 11,2 tony. Spolu sa na zhotovenie oboch opôr, všetkých pilierov a na nosnú konštrukciu použilo 17 300 kubických metrov betónu.

Prečítajte si aj

Back to top button