Veľtrh obranných technológií

Výstavnícka sezóna špecializovaných obranných a bezpečnostných podujatí v regióne strednej Európy v tomto roku začala Medzinárodým veľtrhom obrannej techniky IDEB 2008 (International Defence Exhibition Bratislava), ktorý sa konal v dňoch 28. – 30. apríla tohto roku v priestoroch výstavného komplexu Incheba Expo.

Podujatie zorganizovala spoločnosť Incheba Expo Bratislava spolu s Ministerstvom obrany SR a jednotlivými zložkami Ozbrojených síl SR (OS SR). Druhý ročník podujatia, ktoré nahradilo v našej krajine veľtrhy IDEE, ktoré mali svoje miesto v Trenčíne, potvrdil správnosť jeho premiestnenia do hlavného mesta. Svojim rozsahom je akcia primeraná parametrom našej krajiny. Výstavnícky komplex Incheba Expo predsa len ponúka viac priestoru aj možností než tomu bolo u predošlých podujatí. Komunikačné, ubytovacie a kultúrne možnosti Bratislavy sú výrazne vyššie, no zatiaľ ani zďaleka nedosahujú požadované optimum.

 

Rozširovanie podujatia

 

Slávnostnému otvoreniu veľtrhu IDEB´2008 v pondelok 28. apríla 2008 prialo aj príjemné slnečné počasie. Potvrdením spoločenského a hospodárskeho významu tohto podujatia bola účasť Ivana Gašparoviča, prezidenta a hlavného veliteľa OS SR, Róberta Kaliňáka, podpredsedu vlády a ministra vnútra, Jaroslava Bašku, ministra obrany, Ľubomíra Bulíka, náčelníka generálneho štábu OS SR generála a množstva ďalších významných domácich aj zahraničných predstaviteľov a hostí. V prvý deň navštívil jednotlivé expozície veľtrhu aj Róbert Fico, predseda vlády SR. Súčasťou slávnostného otvorenia boli prelety formácií vrtuľníkov a lietadiel Vzdušných síl OS SR a taktiež zoskok vojenských výsadkárov a ich pristátie priamo vo výstavnom areáli.

Tohtoročný veľtrh IDEB 2008 sa pochválil rekordnou účasťou 265 domácich a zahraničných vystavovateľov a účastníkov z 26 krajín na výstavnej ploche viac ako 32 000 m². Samozrejme zahraničných vystavovateľov bola väčšina (195 firiem ). To predstavuje najvyšší počet v doterajšej histórii konania obranných a bezpečnostných veľtrhov na území Slovenskej republiky. Novinkou tohtoročného podujatia bol malý multifunkčný polygón, vyprojektovaný v kooperácii s odborníkmi Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Univerzity obrany Brno z Českej republiky. Polygón umožnil predviesť v obmedzenom rozsahu dynamické ukážky techniky Ozbrojených síl Slovenskej republiky a taktiež niektorých vystavovateľov.

 

Svetový trend

 

Základnou myšlienkou veľtrhu je predvedenie obrannej techniky a technológií, stretnutia zákazníkov a partnerov pôsobiacich v tejto oblasti, zoznámenie sa s výsledkami v iných krajinách. Velenie OS SR vystavilo väčšinu novších zbraňových systémov, ktoré zaviedlo alebo plánuje zaviesť do svojej výzbroje. Návštevníci sa mohli zoznámiť napríklad s niektorými vozidlami systému MOKYS, so samohybným hlavňovým delostreleckým systémom ShKH vz.2000 Zuzana, s modernizovaným raketometom RM-70 Modular aj s jeho logistickým vozidlom, s viacerými typmi špecializovaných pracovísk a systémov na kolesových aj pásových podvozkoch, medzi ktoré patrí napríklad nové automatizované veliteľské vozidlo protivzdušnej obrany Astra-Tatrapan, ale aj s novým špecializovaným pátracím a záchranným vrtuľníkom Vzdušných síl OS SR Mi-17 LPZS.

Už viackrát som na stránkach časopisu spomínal, že vojenská technika zahŕňa aj transportné a logistické prostriedky a systémy. Okrem bežnej techniky a technológií bolo možné na tohtoročnom bratislavskom obrannom veľtrhu vidieť aj skutočný unikát. Je potešujúce, že aj Slovensko dokáže držať krok s najnovšími svetovými trendmi, čoho dôkazom bol na prvý pohľad nenápadný exponát funkčného vzoru vozidla OT-90 s hybridným pohonom. Pásové vozidlo OT-90 Hybrid, ktoré ako úlohu rieši VOP Trenčín, a.s., v spolupráci so systémovými riešiteľmi DSSI, a.s., STU v Bratislave a Regotrans-Rittmeyer, s.r.o., na základe zadania Ministerstva obrany SR, predstavuje svetový trend prestavby konvenčne poháňaných vozidiel na prostriedky s hybridným pohonom. Nahradenie pôvodnej pohonnej jednotky vznetovým motorom Cummins ISBe 5.9 l a elektromotorom Vacon TR 3226 zabezpečuje zvýšené dynamické vlastnosti vozidla pri súčasnej výraznej spotrebe paliva a zníženia produkcie emisií výfukových plynov. Pre pohon elektromotora sú použité batérie ZEBRA. Vodič ovláda činnosť jednotlivých systémov vozidla prostredníctvom dotykového LCD displeja. Predprojektová štúdia sa spracovala v roku 2004. Technický projekt z roku 2005 pokračoval v rokoch 2006 a 2007 výrobou, kompletizáciou, statickými skúškami a optimalizáciou jednotlivých systémov. Výrobu technologického demonštrátora vozidla OT-90 Hybrid dokončili na začiatku tohto roka. Začatie jazdných skúšok vozidla je naplánované na leto tohto roku.

 

Novinky z domova aj zahraničia

 

Medzi zaujímavými novinkami domácej proveniencie sa vynímal stredný nákladný automobil Aktis 4x4.1R-08VV prezentovaný spoločnosťou Tanax Trucks a.s. Dvojnápravový automobil s novou, objemnejšou búdkou posádky poháňa vznetový štvortaktný kvapalinou chladený preplňovaný radový šesťvalec MAN D 0836 LFL 50 Euro 4 s maximálnym výkonom 176 kW pri 2300 ot/min. Plne synchronizovaná mechanicky ovládaná prevodovka ZF Ecomid 9S 1110 tvorí monoblok s motorom a suchou jednokotúčovou spojkou. Vozidlo s celkovou dĺžkou 7378 mm, šírkou 2550 mm, výškou 3350 mm a svetlosťou 389 mm má stály pohon obidvoch náprav. Pri pohotovostnej hmotnosti 8160 kg jeho celková hmotnosť dosahuje 13 000 kg. Maximálna rýchlosť s obmedzeniami je 85 km/h, stúpavosť je 60 %, brodivosť 750 mm. Vozidlo dokáže prekonať schod s výškou do 400 mm a šírku zákopu do 700 mm. Tento model je v súčasnosti v etape skúšok.

Okrem štandardného stredného valníkového nákladného automobilu Tatra 810 1R0R26 13 177 6x6.1R, ktorého prvé kusy už prevzala do svojej výzbroje Armáda Českej republiky, predstavila spoločnosť Tatra aj prototyp valníku s opancierovanou kabínou s ozančením T810-V-P. Okrem tohto vozidla pútal záujem návštevníkov v stánku spoločnosti Tatra ťažký nákladný automobil T815-790 R99 38 300 8x8.1R so zaujímavým digitálnym kamuflážnym náterom na celej ploche vozidla.

Vo výstavných halách bolo možné vidieť aj vozidlá a systémy, ktoré budú možno v neďalekej budúcnosti predstavovať objekty posudzovania špecialistov OS SR. Rakúsko-americká spoločnosť Steyr SSG vystavila svoj opancierovaný kolesový transportér Pandur II 8x8 vo variante bojového vozidla pechoty so stabilizovanou dvojmiestnou vežou SP30 s automatickým kanónom kalibru 30 mm. Naopak fínska Patria vystavila modulový opancierovaný transportér AMV 8x8 vo verzii so zvýšenou balistickou odolnosťou vyzbrojenom diaľkovo ovládaným strelišťom s guľometom kalibru 12,7 mm.

Svoje miesto mal vo výstavnej  hale taliansky opancierovaný terénny automobil Iveco LMV 4x4, ktorý predstavuje jednu z najpredávanejších konštrukcií svojej triedy na svete. Štyri takéto vozidlá kúpila v minulom roku pre svoje potreby aj Armáda Českej republiky. Len pár krokov od neho bol vystavený opancierovaný terénny automobil Eagle IV švajčiarského výrobcu Mowag. Na rozdiel od svojich predchodcov (Eagle II a III), ktorých základom bol podvozok automobilu Hummer, je odolnejší, výkonnejší a ťažší. Vozidlo Eagle IV je postavené na báze podvozkovej skupiny automobilu Duro.

Rastislav Bujna