Logistika a skladovanie

Eurocontrol spustil nový systém letovej kontroly nad Európou

Nový systém letovej kontroly nad Európou, ktorý by mal riešiť výrazné zvýšenie počtu letov v budúcich rokoch, spustila v pondelok (23.3.) do prevádzky európska organizácia riadenia letovej prevádzky Eurocontrol. Systém by mal najmä podstatne skrátiť dĺžku letov v rámci Európy, znížiť emisie CO2 na jeden let zhruba o 10 %, znížiť prevádzkové náklady aerolínií a zmierniť preťaženie niektorých veľkých európskych letísk.

Cieľom projektu, ktorý by mal byť kompletne sprevádzkovaný do roku 2025, je, aby lietadlá už nemuseli závisieť výhradne od súčasných letových koridorov napojených na rádiomajáky. Tieto trasy sa stali akýmisi leteckými diaľnicami, po ktorých sa lietadlá pohybujú, pričom pri prílete k cieľovému letisku musia často čakať a krúžiť v povetrí, než dostanú povolenie pristáť. Nový systém bude využívať služby GPS, čím sa závislosť od rádiomajákov odstráni. Namiesto navedenia lietadla na spomínanú leteckú diaľnicu, letový dispečer si bude môcť vybrať z veľkého množstva trás medzi letiskami. V

ytvorením ideálnejších leteckých trás a skrátením času, ktoré strávia lietadlá nad letiskami, nová technológia výrazne ušetrí aerolíniám náklady na palivo. V súčasnosti míňajú na palivo len pre čakanie vo vzduchu 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk) ročne. Palivo sa bude dať ušetriť aj vďaka novému spôsobu pristávania na letiskách, ktoré nová technológia umožňuje. Lietadlá nebudú nútené postupne znižovať výšku a rýchlosť, ale plynule klesnú na príletovú dráhu. Podobný model pripravuje v USA Federálny úrad pre letectvo. Ako povedala hovorkyňa Eurocontrol Mireille Romanová, nový systém spracovania údajov, ktorý sídli v holandskom Maastrichte, bude spočiatku kontrolovať prepravu nad Holandskom, Belgickom, Luxemburskom a severozápadným Nemeckom.

Postupne by sa mal rozšíriť do všetkých regiónov Európy. Maastrichtské centrum zabezpečuje ročne okolo 1,5 milióna letov, čo ho zaraďuje z pohľadu vyťaženia na druhé miesto medzi strediskami letovej kontroly hneď po Londýne. Odborníci na letectvo predpokladajú, že do roku 2030 sa letecká preprava v Európe oproti dnešným hodnotám zdvojnásobí a počet letov sa zvýši z dnešných 10 miliónov ročne na vyše 20 miliónov. Dovtedy by už nový systém mal byť v prevádzke, aj keď nástup krízy môže veci zmeniť. Podľa niektorých analytikov súčasná svetová ekonomická kríza tempo pripájania ďalších regiónov o niečo spomalí.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button