Bezposádkový lietajúci prostriedok AirMule

Vývoj lietajúcich dopravných prostriedkov v súčasnosti začína pripomínať predstavy niektorých autorov kníh a režisérov filmov vedeckej fantastiky spred niekoľkých desaťročí.

V polovici januára 2010 izraelská spoločnosť Urban Aeronautics vydala tlačovú správu o skončení prvej etapy letových skúšok nového robotického lietajúceho prostriedku AirMule. Hlavným určením bezposádkového prostriedku AirMule, pôvodne označeného MULE (Mulica), je preprava nákladov a zdravotnícka evakuácia zranených z bojiska. Tento neobvyklý lietajúc i dopravný prostriedok, ktorý svojím vzhľadom pripomína skôr niektoré zariadenia z filmovej série Hviezdne vojny režiséra Georgea Lucasa než lietadlo alebo vrtuľník, poháňa jeden turbohriadeľový motor Turbomeca Arriel 1D1 s výkonom 540 kW.

Zdvihovú silu zabezpečuje dvojica rotorov s priemerom 1,80 m, umiestnených vo vnútri rámovej konštrukcie prostriedku v jeho prednej a zadnej časti. Manévrovanie a pohyb vpred zabezpečuje dvojica malých vrtúľ v kruhovom ochrannom plášti, ktoré sú umiestnené po bokoch pohyblivej vodorovnej chvostovej plochy. Dĺžka trupu je 5,9 m, šírka 2,15 m a výška 1,8 m. Šírka aj s riadiacimi vrtuľami je 3,5 m, celková výška s riadiacimi vrtuľami a jednoduchým rámovým podvozkom dosahuje 2,3 m. Prázdna hmotnosť je 635 kg, štandardná hmotnosť paliva je 227 kg.

Únosnosť pri štandardnom množstve paliva je 227 kg, celková maximálna vzletová hmotnosť činí 1089 kg. Maximálna rýchlosť letu je 180 km/h, maximálny výškový dostup je viac ako 3600 m. Vytrvalosť vo vzduchu v závislosti od hmotnosti užitočného nákladu dosahuje dve až štyri hodiny.

Prvé úspechy
Prvá fáza letových skúšok zahŕňala lety vo vise s pracujúcim riadiacim systémom, ktorý zabezpečil automatické stabilizovanie prostriedku vo všetkých troch osiach. Počas niekoľkých desiatok skúšobných letov prvej fázy bol prostriedok upútaný k zemi prostredníctvom oceľových laniek a vznášal sa vo výške 60 cm. Pre ovládanie prostriedku špecialisti použili štvorkanálový systém riadenia letu taktiež vyvinutý spoločnosťou Urban Aeronautics. Riadiaci systém pracuje skoro výlučne v inerciálnom pracovnom móde, ktorý dopĺňajú údaje z prijímacej aparatúry systému družicovej navigácie Navstar/GPS slúžiace na určenie presnej polohy počas pohybu a taktiež
rýchlosti tohto pohybu.

K presnému určeniu výšky letu slúži dvojica laserových výškomerov. Pozemný operátor, ktorý riadi a sleduje činnosť prostriedku, má k dispozícii miniatúrnu riadiacu stanicu. Pomocou riadiacej stanice s výkonným počítačovým a programovým vybavením dokáže vďaka telemetrickému systému so 460 prenosovými kanálmi sledovať v reálnom čase činnosť pohonnej jednotky a všetkých dôležitých podsystémov. S pomocou tohto systému je ovládaná prostredníctvom hydraulického agregátu aj poloha
listov dvojice nosných rotorov, čím je riadené stúpanie a klesanie samotného prostriedku. Motor prenáša svoj výkon na nosné aj riadiace vrtule pomocou trojice špeciálnych prevodových skríň vyvinutých špecialistami spomínanej izraelskej spoločnosti.

Na základe úspešne skončenej prvej etapy letových skúšok je teraz prostriedok pripravený na ďalšiu fázu skúšok, ktorá bude testovať stabilizáciu v dvoch rovinách a udržiavanie určenej výšky letu. Počas týchto letov už prostriedok nebude pripútaný k zemi.

Zmenšený predchodca
Základnú konfiguráciu, mnohé riešenia a väčšinu technológií, použitých v konštrukcii prostriedku AirMule, konštruktéri spoločnosti Urban Aeronautics vyskúšali už skôr na zmenšenom prostriedku nazvanom Panda. Tento slúžil na overenie základných konštrukčných riešení a, samozrejme, aj na dopracovanie riadiaceho a ovládacieho programového vybavenia. V súčasnosti spoločnosť ponúka robotický lietajúci prostriedok Panda, vybavený stabilizovaným pozorovacím zariadením spoločnosti Controp, ako špecializovaný prieskumný prostriedok určený hlavne pre mestské bojisko.
 

Galéria k článku (3 fotografie)

Magazín TRANSPORT, číslo 2/2010

Podobné články