Terénny automobil Barhan-Kamaz

Po výrazných geopolitických zmenách v 90. rokoch minulého storočia nastalo v hospodárskom priestore bývalej RVHP v mnohých oblastiach hotové zemetrasenie.

Stav neistoty a zániku existujúcich trhov prinútil mnohé podniky, v rámci snáh o prežitie, hľadať nové trhy alebo často rovno hľadať nové sféry uplatnenia. Tieto aktivity priniesli množstvo noviniek v najrozličnejších oblastiach. V sfére automobilového priemyslu to zvyknú byť častokrát aj prekvapenia. Napríklad, keď zabehnutý výrobca hľadá uplatnenie aj v inom sektore.

Hľadanie nových trhov

To je príklad akciovej spoločnosti KZTAA (Kamskij zavod tormozoj aparatury i agregatov = Kamský závod na výrobu brzdovej aparatúry a agregátov), ktorá od svojho vzniku vyrába brzdy pre nákladné automobily známeho ruského výrobcu nákladných automobilov KAMAZ. Nedávno špecialisti spoločnosti KZTAA vyvinuli malý autobus pre 12 ľudí so zvýšenou priechodnosťou aj v tom najťažšom teréne. Nové vozidlo, ktoré jeho konštruktéri pomenovali BARHAN-KAMAZ, postavili na báze podvozku vojenského terénneho nákladného automobilu KAMAZ-43501 so zvýšenou priechodnosťou z konštrukčného radu Mustang. Výhodou tohto podvozku s konfiguráciou 4x4 je, že ide o sériový výrobok. Velenie ruských výsadkových vojsk VDV plánuje týmto typom automobilu v blízkej budúcnosti nahradiť vo výzbroji všetky vozidlá radu GAZ-66 z čias ZSSR.

Mimoriadna priechodnosť

Automobil BARHAN-KAMAZ má pohon oboch náprav. Celková hmotnosť automobilu dosahuje 6850 kg, vozidlo má dĺžku 6740 mm, šírku 2500 mm a výšku 2740 mm. Podvozok má rozchod 2050 mm a rázvor 3670 mm. Pohonnou jednotkou je preplňovaný osemvalcový dieselový motor KAMAZ-740.31-240 (Euro 2) s  objemom 10,9 l a výkonom 176 kW pri 2200 ot./min. Pohonná jednotka dosahuje maximálny krútiaci moment 912 Nm pri 1100 – 1500 ot./min. Objem palivovej nádrže je 170 l. Pre šetrnejšie spúšťanie pohonnej jednotky v krutých zimných podmienkach, ktoré nie sú v severných oblastiach Ruska žiadnou výnimočnosťou, slúži dieselový predštartový ohrievač 14TS-10 s maximálnym tepelným výkonom 15,5 kW. 

Rastislav Bujna