Eurocopter predstavil ďalšiu novinku

Jeden z najznámejších výrobcov vrtuľníkov, európska spoločnosť Eurocopter (člen skupiny EADS), predstavila počas konania výstavy Heli-Expo 2008 v americkom Houstone svoj najnovší program označený EC175.

Prví dvaja zákazníci pre vrtuľník EC175, ktorými sú známe ťažobné spoločnosti Bristow Group a VIH, boli ohlásení prakticky okamžite po odhalení závoja nad existenciou typu. Plnorozmerová maketa nového civilného stroja 7-tonovej kategórie s kapacitou 16 pasažierov zaujala mnohých ďalších potenciálnych klientov. Spoločnosť Eurocopter deklarovala už po 3 dňoch konania výstavy zámer 13 rozličných zákazníkov o kúpu celkovo 111 vrtuľníkov nového typu. Zákazníci sú skutočne z celého sveta – Utair (Rusko), Bond (Veľká Británia), Dancopter (Dánsko), Heli-Union (Francúzsko), NHV (Belgicko), ERA and Halvorson Group (USA), Pegaso (Mexiko), Global Vectra (India) a HNZ (Nový Zéland). Všetci títo zákazníci plánujú používať vrtuľníky hlavne pre obsluhu ťažobných zariadení v pobrežných vodách a taktiež pre úlohy leteckej pátracej a záchrannej služby.

 

Spoločný európsko-čínsky projekt

Podľa vyjadrení spoločnosti Eurocopter, vývoj nového stroja EC175 pokračuje podľa plánu. Spoločnosť Eurocopter so svojím čínskym partnerom, ktorým je priemyslová skupina Harbin Aviation Industry Group (AVIC II), podpísala zmluvu potvrdzujúcu vývoj nového stroja 5. decembra 2005, ktorú nasledoval presne o rok neskôr podpis dokumentu o predbežnej podobe konštrukcie. Základná konečná podoba stroja bola potvrdená akceptovaním dokladu o kritickom zhodnotení konštrukcie 5. decembra 2007. Vývoj a príprava priemyslu je rozdelená rovnakým dielom medzi oboch partnerov (50/50) a technické vedenie programu realizuje spoločnosť Eurocopter. V súčasnosti prebieha stavba prvého prototypu, ktorého premiérový let je naplánovaný na rok 2009. Vedenie programu predpokladá získanie európskeho typového certifikátu EASA (European Aviation Safety Agency) v roku 2011.

 

Množstvo naj

Vrtuľník EC175 bude disponovať najväčšou kabínou vo svojej kategórii. Každému zo 16 cestujúcich na palube ponúkne bezkonkurenčný priestor pre nohy. Objemná kabína je rýchlo prístupná veľkými posuvnými dverami po oboch stranách trupu, posádka má k dispozícii vlastné dvere. Za priestorom pre cestujúcich je rozmerný batožinový priestor, ktorý je prístupný prostredníctvom rozmerných nahor otváraných dvierok po oboch stranách trupu. Z technických údajov spoločnosť Eurocopter zverejnila zatiaľ len najzákladnejšie údaje. Pohon vrtuľníku zabezpečí dvojica turbohriadeľových motorov Pratt & Whitney PT6C-67E s úplným elektronickým riadením FADEC. Stroj bude certifikovaný pre lety IFR s dvojicou pilotov. Vrtuľník bude vybavený päťlistovým nosným rotorom Spheriflex a trup je navrhnutý pre zvýšenú odolnosť pri páde. Stroj je navrhovaný pre veľmi nízku úroveň hlučnosti, cieľom je byť najtichší vo svojej triede, hlboko pod najnovšími štandardmi ICAO.

Rastislav Bujna