Ľahká amfíbia SA-1 Status

Na stránkach vášho časopisu máte možnosť zoznamovať sa nielen s leteckými konštrukciami svetoznámych a komerčne silných výrobcov, ale snažíme sa predstavovať vám aj menej známe alebo menšie firmy a produkty vrátane ľahších hmotnostných tried.

Veľké množstvo ľahkých konštrukcií lietadiel aj vrtuľníkov vzniká na teritóriu bývalého Sovietskeho zväzu a obzvlášť v Ruskej Federácii, ktorá bola, a aj zostala, najsilnejším ekonomickým subjektom v tomto rozsiahlom priestore. Medzi zvláštne konštrukcie patria aj ľahké amfíbie, teda lietadlá spôsobilé pre vzlety a pristátia nielen zo zeme, ale aj z vodnej hladiny. Jedna z takýchto konštrukcií nesie označenie SA-1 Status. Autorstvom tejto konštrukcie sa pýši firma Status-Avia, ktorá je filiálkou vedecko-výrobného podniku NPO Avtomatiki so sídlom v Jekaterinburgu. Podnik NPO Avtomatiki je jedným z najväčších ruských spoločností v oblasti vývoja a výroby riadiacich systémov a rádioelektronickej aparatúry pre raketovú a kozmickú techniku. Lietadlo začalo vznikať v septembri 2002 ako vylepšená verzia stroja ČE-27, ktorý plánovala firma Status-Avia vyrábať v malých sériách. Po mnohých peripetiách sa projekt zmenil a dopracoval v takom rozsahu, že vlastne vznikla nová konštrukcia. Zo začiatku ju označovali Če-27M2. Ale po skončení továrenských skúšok a ďalších zmenách bolo prijaté rozhodnutie o ďalšej výrobe lietadla s označením SA-1 Status. Medziopravná životnosť lietadla SA-1 Status je 5 rokov alebo 2000 pristátí. Celková technická životnosť stroja je vypočítaná na 15 rokov. Amfíbia SA-1 je certifikovaná podľa predpisov AP-23 pre lety podľa pravidiel vizuálneho lietania vo dne v jednoduchých meteorologických podmienkach pri teplotách v rozsahu od -30°C do +40°C. Výrobca deklaruje sériovú výrobu stroja SA-1 Status od augusta 2004. Lietadlo ponúka aj ako stavebnicu, ktorú ponúka s náterom aj bez neho, s prístrojovým vybavením, resp. bez neho. Lietadlá SA-1 sa predávajú zo skladu a vyrábajú sa na objednávku. Termín dodania je 1 – 2 mesiace po vyplatení zálohy. Počet vyrobených a predaných kusov nie je známy.

 

Malý a spoľahlivý

Hlavným cieľom výrobcu bolo vyvinúť ľahké, ale spoľahlivé lietadlo, ktoré umožní holdingovým spoločnostiam a korporáciám rýchle a jednoduché spojenie vrátane prepravy osôb a malých nákladov na nedostupné miesta na obrovskom teritóriu Ruska. Modifikácie amfíbie sú používané na hliadkovanie a kontrolu energetických vodičov, lesov a taktiež na ekologickú kontrolu vodojemov a pri turistických aktivitách. Lietadielko je obzvlášť prínosné v oblastiach s veľkým množstvom vodných plôch a málo rozvinutou cestnou sieťou, keďže dokáže prepraviť päť ľudí alebo viac ako pol tony nákladu na vzdialené miesta. A takýchto miest je aj v dnešnom Rusku určite viac než dosť. Krídlo je k trupu uchytené pomocou vzpier, v jeho koreni sú uchytené pohonné jednotky. V krídle sa nachádzajú aj palivové nádrže s objemom 120 l. Takéto riešenie umožnilo dosiahnuť zvýšenie celkovej bezpečnosti a zároveň znížiť hlučnosť vo vnútri kabíny pilota a cestujúcich. Lietadlo poháňa dvojica motorov Rotax-912 s ťažnými trojlistovými vrtuľami s priemerom 1920 mm. Motory spaľujú obyčajný automobilový benzín AI-95 s oktánovým číslom 95. Štandardnú prístrojovú kompletáciu amfíbie SA-1 tvorí rýchlomer US-250, variometer VAR-10, výškomer VD-10, pitostatická trubica PVD-6M, magnetický kompas KI-13, umelý horizont AGR-74, rádiostanica ICOM-110, dve slúchadlá, dva otáčkomery pre pohonné jednotky, tlakomer oleja, teplomer oleja, teplomer chladiacej zmesi, palivomer, palubný voltmeter, reflektor a pozičné svetlá a podsvietenie palubných prístrojov.

Konštrukčné riešenie kabíny lietadla ponúka komfortné podmienky počas celého letu. Pri navrhovaní vybavenia kabíny možno na základe zákazníkovho želania použiť vzácne druhy dreva a koží.

Rastislav Bujna