Ako sa stavia veterná farma na mori?

Neďaleko holandského pobrežia vyrastie nová veterná farma. Ako prebieha stavba takéhoto projektu?

Na to, aby mohla byť veterná farma vybudovaná včas a v požadovanej kvalite, si spoločnosť Van Oord, ktorá zákazku realizuje, zaobstarala nové plavidlo, tzv. „jakc-up vessel.“ Ide o loď, ktorá sa dokáže podoprieť o morské dno a zdvihnúť svoj trup nad hladinu mora. Pomocou žeriava na palube potom dokáže inštalovať veterné turbíny. 

Pre najnovšie takéto plavidlo, Aeolus, ide o prvý projekt, na ktorom sa zúčastní. Aeolus postavili v lodeniciachv nemeckom Hamburgu. Loď, ktorá je schopná transportovať a inštalovať veterné turbíny meria 139 m a dokáže sa plaviť rýchlosťou 12 námorných uzlov. Žeriav na jej palube dokáže zdvihnúť neuveriteľných 900 ton. Keďže sa loď počas práce potrebuje podoprieť o morské dno, môže pracovať v oblastiach, ktoré majú hĺbku do 55 m. Na jej palube je kapacita pre 75 námorníkov.

Svoj prvý projekt Aeolus začne 23 km od pobrežia Holandska. Spoločnosti Enco a Mitsubishi Corporation tu chcú postaviť veternú farmu, ktorá bude produkovať 129 Mw čistej elektrickej energie pre takmer 150 000 domácností. Farma bude pozostávať zo 43 veterných turbín Vestas V112. Hotová má byť v lete roku 2015. Spoločnosť Van Oord je v projekte zodpovedná za dodanie, konštrukciu, inžinierske projektovanie a elektrickú infraštruktúru, vrátane transformačnej stanice, ktorá bude tiež mimo pobrežia.

Aeolus je už teraz kompletne vyťažená na roky 2014, 2015 a 2016. Po dokončení spomínaného projektu s názvom Luchterduinen, ju čaká stavba 150 veterných turbín 55 km od pobrežia pri meste Schiermonnikoog, kde hĺbka mora predstavuje 35 m. Kúpou Aeolusu posilňuje Van Oord svoju divíziu energetických stavieb na mori. Svetová populácia totiž rastie, čo spôsobuje rastúci dopyt po priestore, no zároveň rastú aj požiadavky na dostatok energie. Holandská Energetická dohoda má za cieľ počas 10 rokov zvýšiť podiel čistej energie zo 4 na 16%. O podobné projekty teda pravdepodobne nebude núdza.

 

 

Galéria k článku (3 fotografie)

transport.sk

Podobné články