Pripravená na najťažšie výzvy: Scania XT

Po svetovej premiére vo Švédsku sa nový rad stavebných nákladných vozidiel Scania XT predstavil aj na Slovensku. Po úspechu podujatia Test & Drive, počas ktorého sa minulý rok zákazníci zoznámili s novým radom ťahačov a vozidiel pre diaľkovú dopravu, pripravila Scania podobné podujatie aj pre stavebné vozidlá XT.

Stvorená pre ťažkú prácu
Nové stavebné vozidlá vznikali s dôrazom na náročnosť a komplexnosť segmentu stavebníctva a jemu podobných, náročných odvetví ako sú baníctvo či lesníctvo. Ťažký terén a extrémne podmienky si vyžadujú robustné, spoľahlivé vozidlá schopné dostať sa kamkoľvek. A toto všetko Scania XT spĺňa.

V týchto odvetviach neexistuje štandardné riešenie pre všetkých. Požiadavky jednotlivých zákazníkov sa líšia, a aby bola dosiahnutá ich maximálna ziskovosť, ponúkané riešenia musia byť šité priamo na ich potreby. Preto prichádza rad vozidiel XT s maximálnou flexibilitou a širokou škálou možností.

„Scania prvý krát predstavuje samostatný rad nákladných vozidiel, s množstvom unikátnych prvkov, špeciálne vyvinutých pre stavebný segment a špeciálne vozidlá do terénu. V prevedení XT ponúkame všetky typy kabín – S, R, G a P, a rovnako všetky motory – V8 s výkonom 520 až 730 k, radové šesťvalce, ktoré začínajú od 410 k, a v individuálnych prípadoch dokonca vieme ponúknuť aj menší, päťvalcový motor, ktorý je obľúbený napríklad v stavebnom rozvážkovom segmente,“ hovorí Juraj Manek, Dealer Manager Scania pre západné Slovensko.

Zákazník si tak môže zvoliť akýkoľvek motor s akoukoľvek kabínou, bez toho, aby musel robiť obmedzenia. Rovnakú variabilitu poskytujú aj nápravy. „XT ponúka rôzne konfigurácie náprav, od 4x2, 4x4, 6x6 až po 8x8 a 10x4 so zdvíhacími nápravami. Samozrejme podľa požiadavky zákazníka vieme dodať vozidlá na vzduchovom odpružení alebo na listových pružinách. Päťnápravové podvozky sú napríklad populárne u domiešavačov.“ opisuje Juraj Manek.


Extra Tvrdý
To indikuje skratka XT (eXtra Tough). Robustnosť a odolnosť nového radu stavebných nákladných vozidiel ale podčiarkuje množstvo prvkov, ktorými sú vytvorené. Celistvý oceľový nárazník dokonale chráni súčasti v prednej časti vozidla, má veľký uhol nábehu a v prípade požiadavky je možné pridať ochranu proti nábehu spredu či automatické pokročilé núdzové brzdenie AEB. Klzná doska zospodu chráni chladiaci systém spolu s ďalšími dôležitými súčasťami a zároveň znižuje vírenie prachu pod vozidlom, čím napomáha efektívnejšej prevádzke.

Ťažný čap disponuje kapacitou až 40 ton (najviac na trhu), takže vďaka nemu nielenže dokážete vytiahnuť plne naložené vozidlo bez toho, aby ste ho museli vykladať, ale dostanete sa s ním aj do terénu, kde je potrebné navíjanie pomocou navijaku alebo pomôžete inému zapadnutému vozidlu. Dôkladne chránené sú aj svetlomety a zosilnenú ochranu majú spätné zrkadlá, takže sa netreba obávať poškodení pri nárazoch alebo kontaktoch, ktoré sú na stavbách bežné.

Rad XT ponúka rôzne typy sania vzduchu. Okrem klasického (spredu), aj na stavbách a v prašnom teréne preferované sanie zboku (vysoký prívod vzduchu). To zabezpečuje, že do motora prúdi čo najčistejší vzduch, čo opäť vplýva na spotrebu paliva a celkovú efektivitu prevádzky vozidla. Vysoký prívod vzduchu je k dispozícii pre celý sortiment motorov, vrátane 16-litrových a je dostupný v dvoch verziách – štandardný a pre ťažkú prevádzku, ako sú kameňolomy alebo extrémne prašné prostredia.

Premiéra v Spiškom Podhradí a na Slovakia ringu
Slovenskú premiéru si rad Scania XT odkrútil v podmanivom no náročnom teréne kameňolomu v Spišskom Podhradí a následne sa zákazníkom z regiónu západného Slovenska ukázal na Slovakia ringu. Na statickej ukážke sa predviedli rôzne typy nadstavieb a ako doplnok nechýbali ani ťahače novej generácie. Pozornosť sa ale pochopiteľne sústredila na „stavbárov“. Pre zákazníkov boli pripravené sklápače v rôznych konfiguráciách, s ktorými absolvovali zaujímavé krátke trasy, vyskúšali si naloženie aj vysypanie nákladu a v teréne na vlastnej koži zažili komfort a množstvo asistenčných systémov, ktoré rad XT prináša.

Jednou z noviniek je spojka na vyžiadanie. Vozidlo používa štandardné automatické radenie prevodovky Opticruise, ale má aj spojkový pedál. Manuálny režim automatickej spojky sa aktivuje po zošliapnutí spojkového pedálu, a vodič tak dokáže veľmi jemne a presne vozidlo ovládať, napríklad keď potrebuje presne zacúvať, rozpohybovať vozidlo alebo sa s ním jemne oprieť o nakladaciu hranu a pod. Akonáhle spojkový pedál vodič pustí, vozidlo prechádza do automatického režimu a radí automaticky. Spojka na vyžiadanie dáva Scanii silnú konkurenčnú výhodu. 


Komfort Scania
Aj keď ide o stavebné vozidlá, povestný komfort kabín Scania nájdete aj v rade XT. „Kabína vychádza z radu diaľkovej dopravy. Predchádzajúca generácia kabín pre stavebníctvo mala dĺžku 14 resp. 16 decimetrov, dnes má kabína až 17 decimetrov, čím sme získali ešte väčší vnútorný priestor,“ približuje František Cedula, Pre-sales Engineer Scania Slovakia. Priestranná kabína sa dá využiť rôzne. „Podľa požiadaviek zákazníka vieme priestor za sedadlami vybaviť buď odpočinkovým lôžkom alebo odkladacím modulom s množstvom odkladacích priestorov, v ktorých si vodič ľahko a prehľadne uloží svoje veci a nástroje. Ponúkame množstvo dĺžok a výšok kabín, výber je na zákazníkovi,“ dodáva František Cedula.

Výraznou konkurenčnou výhodou novej Scanie XT je príprava rámu vozidla pre nadstavbu už vo výrobe. Základný rám vozidla vie Scania dodať v akejkoľvek dĺžke a navŕtať diery prípadne navariť kotviace body tak, že podvozok príde k nadstavbárovi kompletne pripravený a nadstavbu stačí už len osadiť a dotiahnuť spoje. Komunikáciu medzi značkou a nadstavbárom zabezpečuje predajca Scania, takže zákazník len zadá svoje požiadavky. Inštalovanie nadstavby na podvozok sa tak výrazne skracuje a vozidlo začína prinášať zisk oveľa skôr. Potvrdzuje to orientáciu značky smerom na zákazníka, pretoźe ako hovorí jej motto: Jediné podnikanie na ktorom záleží, je to vaše.

Galéria k článku (27 fotografií)

mx

Podobné články