TEST: Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4

Toyota nie je neznámou značkou ani medzi terénnymi vozidlami, vrátane segmentu malých SUV. Do tohto teritória vyslala v roku 1994 model RAV4.

Súčasnosť patrí tretej generácii, ktorá podstúpila už druhý facelift. Snahou je posunúť tohto zástupcu do väčšej moderny, čo potvrdila premiéra tejto edície na jarnom ženevskom autosalóne. Viditeľné sú vonkajšie zmeny, no viacero zásahov absolvovalo aj technické zázemie.

Atraktívnejšia podoba
Ak sa na aktuálny model pozrieme spredu, zistíme zmenenú masku chladiča, menšie svetlomety a športovejšie tvarovaný predný nárazník. Zadná časť karosérie si svoje identifikačné znaky plne ponechala, do zadných svetiel sa nasťahovali LED diódy. Samozrejmosťou je aj posun v obsadení techniky. Pohonný systém vykazuje nižšiu hmotnosť, k tomu sa pridávajú nižšie mechanické straty a minimalizácia trenia. Aj to je posun k ekologickejšej prevádzke vozidla. Táto technológia, alebo koncepcia sa nazýva Toyota Optimal Drive. K dispozícii sú dva naftové agregáty, v našom testovanom exemplári pracoval 2.2 D-4D s maximálnym výkonom 110 kW (150 k).

Hodnotný interiér
Výbava Lux je zaradená do stredu ponuky, usadáme do kožou a alcantarou potiahnutých sedadiel. Pri tomto stupni je k dispozícii rozsiahly počet prvkov reprezentujúcich komfort a bezpečnosť. Palubná doska je pokrytá tvrdými plastmi, ale opticky a dielensky sú na veľmi dobrej úrovni. Volant si nastavujem dvojosovo, sedadlo vodiča sa ovláda elektricky. Väčšie výhrady nemožno vysloviť ani pri rozložení ovládacích prvkov. Privítali by sme farebne výraznejšie symboly na displejoch duálnej automatickej klimatizácie a rádiu. Volant poskytuje multifunkčné ovládanie, vrátane palubného počítača, páčka tempomatu je na pravej strane pod volantom. Vpredu i vzadu majú pasažieri zaručený priestorový komfort, zadné delené sedadlo sa dá posúvať pozdĺžne a nastaviť sa dá sklon operadla. K veľmi jednoduchým úkonom patrí sklápanie zadného sedadla Easy Flat. Po tomto úkone vznikne rovná ložná plocha a nemusia sa vyberať opierky hlavy. Dvere batožinového priestoru zostali zavesené na bočných pántoch, to je pozostatok z čias, keď sa na nich vynímalo rezervné koleso.

Schopný pohyb
Naftová pohonná jednotka dodávala vozidlu solídnu dynamiku. Pri bežných adhéznych podmienkach sa krútiaci moment prenášal prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky na predné kolesá. S presnosťou zmeny prevodových stupňov sme nemali problémy. V ťažších jazdných podmienkach si možno zvoliť aj pomer rozdelenia krútiaceho momentu v pomere 55:45, na tento účel slúži tlačidlo 4WD Lock. RAV4 sa dobre pohybuje aj v takomto prostredí. Pri 100 kilometrovej rýchlosti sa ručička otáčkomera nasmerovala na 1800 ot./min. Pri jej konštantnom dodržiavaní si motor vypýtal prídel 6,4 l nafty na 100 km. Pri diaľničnej povolenej rýchlosti sa spotreba ustálila na 8,3 l/100 km. Kombinácia nám vyšla na 7,0 l/100 km. Podvozok svojim naladením neodopiera posádke dostatok komfortu, bežné nerovnosti zvláda s bravúrou. Razantnejšie sa pripomenie na ostrejších nerovnostiach. Najnovšia edícia má všetky predpoklady nadviazať na úspešné predchodkyne.
 

Galéria k článku (3 fotografie)

Magazín TRANSPORT, číslo 7-8/2010

Podobné články