TEST: BMW 530d xDrive

Vyššiu strednú triedu si neviem predstaviť bez „päťkového“ radu. Dnešná zoznamka sa týka vozidla BMW 530d xDrive. Bavorské automobilové závody exportujú prostredníctvom tohto vozidla do motoristického sveta špičkový produkt.

Podľa typového označenia sa dá dešifrovať viacero faktov. Okrem segmentového začlenenia signalizovaného päťkou je to motor. Tridsiatka znamená, že pod veľkou prednou kapotou pracuje 3-litrová strojovňa so šiestimi valcami usporiadanými v rade. Po zasunutí kľúča do šachtičky, alebo príplatkovom bezkľúčovom naštartovaní, vyludzuje motor spod kapoty mimoriadne kultivovaný zvuk a vyvážený chod. Jeho tlmenie je dostatočné na to, aby pôsobil tak, akoby pracoval kdesi v diaľke. Samozrejme, pri zvýšení otáčok je táto hudba o dačo intenzívnejšia, ale stále akusticky veľmi príjemná, akoby nešlo o naftovú pohonnú jednotku.


Exkurzia po vnútri

Pokorovanie kilometrov musí trošku počkať, veď zaiste budete so mnou zvedaví, v čom sa budeme voziť. Nuž, vpredu sme si aj s prípadným spolujazdcom zložili telesné schránky do anatomicky tvarovaných sedadiel s dobrou bočnou oporou, multifunkčný trojramenný M-kový volant mi dobre sadol do rúk. Do stredu palubnej dosky konštruktéri usalašili rozmerný displej, ktorý má za cieľ byť zdrojom potrebných informácií, vrátane zobrazovania navigačných máp. Prehľadnosť na prístrojovom paneli a na stredovej konzole – to je výsledok ďalšieho môjho prieskumného presúvania zraku.

Ovládanie systému iDrive je orientované na ľahkú obsluhu. Vzadu by som očakával trochu viac miesta na túto kategóriu vozidla, ale vcelku pohodlne sa tu dá voziť. Darmo, dlhá predná kapota dačo z vnútornej dĺžky ukrajuje. Inak, vozidlo pôsobí zvonka veľmi dynamicky a tento jav podčiarkujú efektné hliníkové disky za príplatok. Komfortným doplnkom je elektrické ovládanie otvárania a zatvárania veka batožinového priestoru. Ďalšími doplnkovými položkami boli napríklad automatické priťahovanie dverí do zámky, aktívny tempomat s funkciou Stop and Go, navigačný systém, head up displej, Bluetooth, adaptívne osvetlenie zákrut atď. Treba však úprimne priznať, že za doplnkovú výbavu treba výrazne priplatiť. Aj tu platí – niečo za niečo. Poďme však ďalej...




Istota na ceste

Optický atletický postoj má pokračovanie aj v dynamickom režime. Podvozok „päťkového“ radu s defi níciou xDrive (teda s pohonom všetkých kolies) je zázemím bezpečného vedenia stopy, s nerovnosťami sa vysporiada s prehľadom a v zákrutách si môžete vychutnať vyššie prídely priečneho zrýchlenia. O náležitú porciu dynamiky sa stará špičková naftová jednotka, ktorá vozidlo donúti nielen do razancie, ale jazdí aj s neveľkými prídelmi paliva. Motorári z Mníchova opäť dokazujú, že v tomto odbore sú jednoznačne špičkou.

Pozrime sa teraz na to, prečo som po jazdách s týmto vozidlom bol nadšený. Pohonná jednotka spolupracovala s veľmi dobre fungujúcim 8-stupňovým automatom, pri 100 km/h som na diaľnici potreboval na 100 km asi 5,5 l nafty. Otáčkomer si ručičku vyhnal iba na 1350 ot./min. Pri diaľničnom vyrovnanom špičkovom povolenom tempe sa spotreba dramaticky nezvýšila – 7,0 l/100 km. Nahor príliš nešiel ani údaj z otáčkomera – 1750 ot./min. A celkový odber? Ten sa dostal na skvelých 6,4 l nafty na 100 km.

Údaje výrobcu BMW 530d xDrive
Objem motora 2993 cm3
Výkon 190 kW/259 k/4000 ot. min
Rázvor 2970 mm
Rozmery d/š/v 4900 x 1860 x 1465 mm
Hmotnost 1790/2405 kg
Objem batožinového priestoru 520 l
Emisie CO2 150 g/km
Kombinovaná spotreba 5,7 l/100 km
Maximálna rýchlost 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,3 s
Maximálny krútiaci moment 560 Nm/2000 ot./min
Cena od 55 700 eur s DPH



















Galéria k článku (6 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 10/2011

Podobné články