TEST: Citroën C-ZERO

Automobilové laboratóriá pracujú aj na alternatívnej mobilnej budúcnosti. Jednou položkou na tomto snažení sú elektromobily a jednou z prvých sériových lastovičiek je Citroën C-ZERO.

Niekoľkodňový test tohto technologického priekopníka mi dal prvé skúsenosti, ktoré teraz ponúkam. 

Príjemné ticho

Citroën C- ZERO je koncipovaný ako malé vozidlo a hoci ide o elektromobil s limitovanými dojazdovými vlastnosťami, nechýbala v ňom klimatizácia, či vyhrievanie predných sedadiel. Charakteru pohonu zodpovedá prístrojový panel, prehľadne informujúci vodiča o prevádzkových parametroch vozidla. Klasický kľúč putuje do spínacej skrinky a po jeho otočení je všetko pripravenéna jazdu. Samozrejme, ak máte dostatočne nabité akumulátory. Plné nabitie z bežnej siete trvá minimálne 6 hodín. Presúvam voliacu páku do režimu D a vyrážam na prvé kilometre. Hneď som si uvedomil ticho v kabíne, na druhej strane ma okolie neevidovalo sluchom, ale iba zrakom. Preto pozor na chodcov!
 


Konfrontácia údajov

Výrobca deklaruje na plné nabitie dojazd 130 km. O tom, akú dlhú trasu absolvujete, rozhoduje pravá noha. Pri razantnejšom rozbiehaní „ukrajuje“ indikátor nabitia z kapacity akumulátorov rýchlejšie, na dobíjanie sa dá umne využívať zotrvačnosť vozidla pred zastavením, či brzdenie. Dole kopcom to však potrebuje trochu „plynu“, lebo

vozidlo po uvoľnení pedála pri získavaní energie výraznejšie brzdí. Prehľad o okamžitej efektívnosti jazdy získavate prostredníctvom indikátora. C-ZERO je pri rozjazdoch svižným vozidlom, cenou za to je však rýchlejší odpočet energie.

Podvozok za bežných podmienok jazdí pomerne dobre, na mokrom povrchu ho pohon uložený vzadu dostáva rýchlejšie do nestability. V tomto prípade je na rade zásah stabilizačného systému. Pri veľkej snahe po maximalizácii dojazdu som absolvoval 130 km, reálnejšie sú dojazdy okolo 100 km. Na trasu do práce alebo na nákupy to stačí. Cesta za rozšírením takejto mobility je však ešte vzdialená, stačí sa pozrieť do cenníka... Bez podpory kompetentných a hromadného rozšírenia to pôjde asi ťažko.
 

Údaje výrobcu Citroën C-ZERO
Výkon elektromotora 47 kW/67 k/3000-6000 ot./min
Maximálny krútiaci moment 180 Nm/0-2000 ot./min
Zrýchlenie 0-100 km/h 15 s
Maximálna rýchlost 130 km/h
Kombinovaná spotreba 13,5 kWh/100 km
Emisie CO2 0 g/km
Objem batožinového priestoru 170 l
Hmotnost 1110/1450 kg
Rozmery d/š/v 3480 x 1475 x 1600 mm
Rázvor 2550 mm
Cena od 35 460 eur s DPH

Galéria k článku (6 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 10/2011

Podobné články