TEST: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

S modernými naftovými motormi sa logicky spája pojem efektivita. Technologické napredovanie sa premietlo aj do úspornosti pohonnej jednotky 1.6 dCi 130 k.

Táto pohonná jednotka sa stáva náhradou motora 1.9 dCi a už na nedávnej prezentácii som sa dozvedel, že ide o mimoriadne ekologicky disponovaný agregát. K jeho úspornosti v meste prispieva systém Start-Stop, súčasťou úsporných prostriedkov sú taktiež ukazovateľ radenia a rekuperácia. Teória je jedna vec, prax je na to, aby sme si ju potvrdili v prevádzke.
 

Praktické premeny

Skôr, ako sa budeme venovať pribúdaniu kilometrov v rôznych režimoch, absolvujeme spolu zopár pohľadov do interiéru. V prvom rade treba pripomenúť, čo je prioritným poslaním tohto kompaktného MPV – cestovné zázemie pre rodinné výlety, cestovanie za športovými aktivitami vo voľnom čase a využitie pri každodennom napĺňaní povinností. Z toho logicky vyplýva, že tvoriví konštruktéri sa pohrali s multifunkčnými premenami interiéru tak, aby vytvorili spoločníka pre všetky vyššie spomenuté prípady. Teda po poriadku. Palubná doska zostala verná usporiadaniu prístrojov v strede, tu sa nachádza aj displej, napríklad na zobrazovanie navigačných trás.

Otáčkomer je opatrený posuvným kruhovým stĺpčekom, ktorý v pásme 1700 až 2200 ot./min dostane ekologickú zelenú farbu. Priestorové podmienky treba jednoznačne pochváliť, podobne ako variabilitu prestavby interiéru, vďaka trojici samostatných sedadiel v druhom rade. Pozitívom sú aj možnosti odloženia potrebných predmetov. Z tohto pohľadu ma Grand Scénic rozhodne nesklamal.




Disponovaný pohyb

Ako sme si rozumeli so Scénicom pri jazdení? Tu sa bude reč točiť najmä okolo modernej pohonnej jednotky. Tá má pri porovnaní s predchodcom zachované

maximá výkonu, krútiaci moment je v prospech agregátu Energy dCi 130 o 20 Nm vyšší, teda 320 Nm. Optimálnym prípadom na dosahovanie nízkej spotreby je udržiavanie otáčok motora v zelenom pásme, čo na 3. prevodovom stupni znamená rozpätie rýchlosti 40 – 50 km/h, na 4. stupni 60 – 75 km/h, na 5. stupni 75 – 90 km/h a 6. stupni 85 – 100 km/h. Motor sa schopne „nadychuje“ od 1500 ot./min, svižný pohyb vpred nasleduje asi od 1800 ot./min. A akú spotrebu som zaznamenal v jednotlivých cykloch? Pri rovnomernom tempe 90 km/h to bolo vynikajúcich 3,9 l, pri 100 km/h stále výborných 4,5 l a pri 130 km/h ukázal palubný počítač skvelých 6,0 l/100 km.

Výsledný priemer počas mojich pohybov v meste, mimo i na diaľnici sa zastavil na 4,8 l/100 km, čo je oproti údaju výrobcu navyše o 0,4 l. V každom prípade ide o pozoruhodnú efektivitu v rámci odberu nafty z palivovej nádrže. Treba ešte pripomenúť, že Grand Scénic poskytuje vysoké bezpečnostné zázemie, k nemu patrí pohodlné cestovanie na komfortnejšie naladenom podvozku.
 

Údaje výrobcu

Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Objem motora 1598 cm3
Výkon 96 kW/130 k/4000 ot./min
Maximálny krútiaci moment 320 Nm/1750 ot./min
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Maximálna rýchlost 195 km/h
Kombinovaná spotreba 4,4 l/100 km
Emisie CO2 115 g/km
Objem batožinového priestoru 752/2050 l
Hmotnost 1578/2179 kg
Rozmery d/š/v 4560 x 1845 x 1645 mm
Rázvor 2770 mm
Cena od 18 590 eur s DPH

Galéria k článku (6 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 10/2011

Podobné články