TEST: Mazda3 1.6 MZ-CD

Sprísňujúce sa emisné predpisy tlačia výrobcov do nových technologických zásahov. Nie inak to bolo v prípade Mazdy, ktorá 1,6-litrový naftový motor dostala do Euro 5.

Poďme sa pozrieť na to, ako sa technici z Mazdy vysporiadali s požiadavkou dostať emisie i spotrebu paliva nadol. Okrem úpravy softvéru riadiacej jednotky sa vrátili k jednoduchšej osemventilovej technike, použili nový mechanizmus čistenia fi ltra pevných častích a znížili kompresný pomer. A výsledok? Okrem čistotnejšej prevádzky si motor pridal mierne na výkone (z 80 na 85 kW) a krútiacom momente (z 240 na 270 Nm). Dôležitým počinom je použitie 6-stupňovej manuálnej prevodovky, namiesto 5-stupňovej. 

Dobrá hybnosť 
Naftová „jednašestka“ dodáva Mazde3 solídne dynamické vlastnosti, pričom sa vie úsporne správať k obsahu palivovej nádrže. Nástup ťažnej sily sa odohráva nad hranicou 1500 ot./ min a poctivo sa rozvíja až do 4000 ot./min. Výrobca má na položke kombinovanej spotreby 4,4 l/100 km, mne palubný počítač zobrazil cifru

5,2 l/100 km. S údajom výrobcu sa dá stotožniť napríklad pri konštantnej 100-kilometrovej rýchlosti na diaľnici. Stále však platí, že vyššie investície do naftového agregátu sa splatia pri relatívne veľkom počte kilometrov.

Elegantný sedan je usadený na tvrdšie naladenom podvozku, ktorý disponuje dobrým komfortom na kvalitných cestách. Mazda3 sa preto prezentuje výbornou smerovou stabilitou a pri razantnejšom prejazde zákrut takmer neutrálnymi jazdnými vlastnosťami. Tradične výborné je radenie, páka sa pohybuje presne a po krátkych dráhach. Práca za volantom je prehľadná, na vrchnej časti palubnej dosky nájdete mäkčený plast, zostatok tvoria tvrdé plasty, ale vizuálne a dielensky pôsobia celkom dobre. A ešte pohľad dozadu – pasažieri tu majú miesta menej. Ani batožinový priestor nie je na sedan nižšej strednej triedy výnimočný. Mazda3 ma ako celok rozhodne nesklamala, ešte raz môžem vyzdvihnúť úsporný motor a výborné jazdné vlastnosti.
 

Galéria k článku (5 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 10/2011

Podobné články