TEST: Fiat Scudo 4x4 2.0 MultiJet

Fiat Professional a francúzska spoločnosť Dangel dodávajú automobilovému svetu produkt s pohonom všetkých kolies. Ide o prestavbu vozidla Fiat Scudo 4x4.

Alternatívna verzia tohto úžitkového vozidla je vybavená pohonným systémom Dangel. Za týmto logom sa skrýva špecialista na výrobu vozidiel s pohonom všetkých kolies. Srdcom systému je viskózna spojka, ktorá sprostredkúva efektívnu jazdu a výborné jazdné vlastnosti.

Ak vozidlo jazdí na ceste so štandardnými podmienkami, využíva sa pohon 4x2. Pri stálej rýchlosti viskózna spojka nezapája pohon zadných kolies, čím sa znižuje spotreba paliva. Ak vozidlo akceleruje, reguluje sa pohon zadných kolies tak, aby sa dosiahol plynulý záber a dynamické jazdné vlastnosti. V bežnom režime jazdy teda pohon 4x4 nevyžaduje nijaký zásah zo strany vodiča a pri horších jazdných podmienkach sa krútiaci moment automaticky rozdelí na predné a zadné kolesá. Prechod z pohonu prednej nápravy na pohon všetkých kolies sa uskutočňuje plynulo. Toľko k pohonu, ktorým bolo vystrojené naše testovacie vozidlo.


Preprava osôb

V technickom preukaze bolo vozidlo špecifikované ako Fiat Scudo 2.0 JTD 140 Combinato L 4x4. Osobná verzia mala pripravených osem miest na sedenie, čo znamenalo, že poslúži pri preprave väčšej rodiny, či ako firemné vozidlo, ktoré sa častejšie dostáva do prostredia s horšími jazdnými podmienkami. Dvojlitrový naftový motor disponoval maximálnym výkonom 100 kW (136 k).

Zadná časť má výklopné piate dvere, za ktorými je dostatok miesta na prevoz potrebnej batožiny. Pri inom počte pasažierov ako osem sa dá táto časť zväčšiť, najjednoduchším úkonom je preklopenie častí deleného zadného sedadla. Nad ložným priestorom mi chýbal kryt. Za volantom sa cítite príjemne nielen vďaka mäkšiemu čalúneniu sedadla, ale aj po jeho všestranne vyhovujúcom nastavení. Priestorový komfort majú zaručený aj zostávajúci členovia posádky. Zostava

ovládacích prvkov je poruke a Scudo nezanedbáva ani užitočnú s t ránku, teraz mám na mysli množstvo odkladacích schránok, vrátane veľkoobjemových pod stropom vpredu.


Bezpečná jazda 
S 2-litrovým naftovým motorom spolupracuje 6-stupňová manuálna prevodovka. Presuny radiacej páky sú mäkšie, ale s radením som nemal nijaké

problémy. Ovládač na palubnej doske umožňoval aktivovať uzávierku zadného diferenciálu. Svetlá výška je 220 mm (oproti pôvodnej 185 mm), teda mohol som sa vybrať do nenáročného terénu s nespevneným a zároveň blatistým podkladom.

Pohon 4x4 pracoval spoľahlivo a dokázal, že v zimných podmienkach a náročnejších jazdách na cestách so šmykľavejším povrchom vie posádku bezpečne dopraviť do cieľa. Spotreba sa počas testu pohybovala v rozpätí 7,3 – 8,5 l/100 km. Treba ešte pripomenúť, že zásahy a prestavby Dangel prebiehajú v rámci oficiálnej partnerskej spolupráce so spoločnosťou Fiat. To zaisťuje zákazníkom prístup k celému radu výhod v obchodnej i technickej oblasti, všetci predajcovia zaručujú údržbu a poskytujú záručný servis ako na ostatné modely značky Fiat.
 

Údaje výrobcu Kia proceed 1.6 CVVT
Objem motora 1997 cm3
Výkon 100 kW/136 k/4000 ot./min
Maximálny krútiaci moment 320 Nm/2000 ot./min
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Kombinovaná spotreba 7,6 l/100 km
Emisie CO2 196 g/km
Rozmery ložnej plochy (dxš) 750 x 1530 mm l
Hmotnosť 1959/2946 kg
Rozmery d/š/v 5135/1895/1980 mm
Rázvor 3122 mm
Cena od 19 790 eur s DPH

 




Galéria k článku (6 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 5/2011

Podobné články