TEST: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D MIVEC

Približne pred rokom som sa posadil za volant Outlandera s naftovou pohonnou jednotkou 2.2 DI-D, teraz som sa zaň vrátil. Dôvod? Prepracovaný a úspornejší agregát.

Skôr ako sa spolu pozrieme pod kapotu, odhaľme zákutie interiéru. Už pri prvom zrakovom kontakte je zrejmé, že všetko zostalo po starom. Znamená to zachovanie prostredia pre vodiča, ktoré znesie prísnejší meter pri hodnotení logiky rozmiestnenia ovládacích prvkov, až na jeden detail. Na multifunkčnom volante som našiel početné ovládače, chýbalo mi tu však tlačidlo palubného počítača.

To je tradične na palubnej doske, mimo priameho dosahu. Vizuálnej stránke palubnej dosky pomohlo použitie koženky so stehmi. Tento materiál si našiel priestor aj na čalúnení dverí. Kožou potiahnuté sedadlo vodiča sa nastavovalo elektricky, ocenil som polohovanie sklonu sedáka. Na strednom tuneli výrobca umiestnil otočný

ovládač režimu pohonu.

Vzadu je posuvná delená lavica, dostatočný priestor si tu nájdu aj vyšší pasažieri. Sedadlá v treťom rade, schované pod podlahu, treba vysunúť s väčšou silou. Núdzovo privítajú postavy s detskými parametrami. V päťmiestnej verzii si posádka zbalí kufre do priestoru s objemom 774 – 882 l v závislosti od sklonu zadného operadla. Spodná časť piatych dverí sa vyklápa a unesie 200-kilogramovú záťaž. Na bočnej stene batožinového priestoru bol umiestnený hlbokotónový reproduktor a prezrádzal, že o zábavu sa staralo špičkové audiozariadenie Rockford Fosgate.


Životaschopný motor

Významnou technickou zmenou je náhrada pohonnej jednotky z koncernu PSA vlastným motorom 2.2 DI-D MIVEC. Tento je výnimočný tým, že je v ňom po prvý raz na svete v rámci osobných automobilov použitá technológia variabilného časovania ventilov MIVEC v spojení s dieselovým motorom. Tento má o 89 cm3 väčší objem ako predchodca, disponuje väčším maximálnym výkonom. Vychádza z výborného agregátu 1.8 DI-D, teda využíva technológiu vstrekovania common-rail, variabilné časovanie a zdvih ventilov.

Výrobca dopredu upozorňuje, že ide o sporovlivejšieho moderného súčasníka. Prvou dobrou správou je, že sa pomerne rýchlo zohreje na prevádzkovú teplotu. Zvukovo pripomína svoj technický pôvod, no v kabíne svojím prejavom pasažierov v bežnom pracovnom režime neprekrikuje. Akcelerácia sa prezentuje v lineárnom tempe, motor dobre reaguje na pokyny plynu. A teraz môže nastať čas konfrontácie s predchodcom. Obidva agregáty sa dajú približne porovnať na základe zmeraných hodnôt pri konštantných rýchlostiach, pri ktorých boli otáčky motora identické. Motor z PSA obstál takto: 100 km/h – 7,1 l/100 km, 130 km/h – 8,5 l/100 km. Novinka sa prezentovala takto: 100 km/h – 6,0 l/100 km, 130 km/h – 8,6 l/100 km.

Aj výsledný priemer hral v prospechnáhradníka – 7,2 l oproti 7,5 l/100 km, ale treba pripomenúť, že starší agregát v testovanom vozidle bol skombinovaný so 6-stupňovou dvojspojkovou automatizovanou prevodovkou. Hoci nejde o úplne ideálnu konfrontáciu počas identických podmienok, je zrejmé, že nový motor je o dačo úspornejší. Uvedený priemer 7,2 l/100 km nie je rozhodne na takýto typ vozidla zlý.
 

Údaje výrobcu Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D MIVEC
Objem motora 2268 cm3
Výkon 130 kW/177 k/3500 ot./min
Maximálny krútiaci moment 380 Nm/2000 ot./min
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Kombinovaná spotreba 6,3-6,5 l/100 km
Emisie CO2 165-169 g/km
Objem kufra 774 – 882 l
Hmotnosť 1780/2410 kg
Rozmery d/š/v 4665/1800/1720 mm
Rázvor 2670 mm
Cena (diesel 2.2 DI-D MIVEC) od 26 500 eur   

 

Galéria k článku (6 fotografií)

Magazín TRANSPORT a LOGISTIKA, č. 5/2011

Podobné články